Jag är också för ett maskeringsförbud…

9 augusti, 2018
By

Nu har moderaten Ann Heberlein stuckit ut hakan i Svenska Dagbladet, det skulle därför kännas oärligt om jag inte kommenterade hennes artikel eftersom jag – håller med henne, det trots att hon är både moderat och låter som en Sverigedemokrat. Men jag är för religionsfrihet, men där går även min gräns. Jag är också -för- ett maskeringsförbud…

Burka/NicabAnn Heberlein(M) i SvD: “Därför bör även Sverige införa burkaförbud”. I grunden är det tveksamt att begränsa indivi-dens frihet. Men när det gäller att täcka ansiktet finns en rad problem. Det handlar om övriga medborgares trygghet och säkerhet, skriver debattören Ann Heberlein (M).

I förra veckan införde Danmark det som svenska medier be-nämner “burkaförbud”. Diskussionen, med åtföljande lagstift-ning, har drivits fram på grund av de (fåtaliga) kvinnor som bär burka i Danmark. Det är dock inte burka, i meningen religiöst motiverad klädsel, specifikt som ska förbjudas. Förbudet gäller all form av maskering på offentlig plats. Det är alltså numera otillåtet att bära balaklava, Ronald Reagan-mask och burka på offentlig plats. Av säkerhetsskäl bör en människas ansikte vara synligt, menar man.”

Några kanske överraskas av det jag nu kommer skriva, men jag håller faktiskt med Ann Heberlein på den punkten trots att hon är moderat och låter som en av SD:s apologeter. Jag har reagerat många gånger när jag har sett kvinnor i heltäckande klädsel som dem på bilden här till höger. Problemet är förstås knutet till den religiösa maskeringen, skulle ett antal män klä sig på det sättet i landets huvudkommun så skulle polismyndigheten ingripa direkt. Vi har de facto drabbats av terrordåd i Sverige, och finns det någon som på allvar vill ställa till ett elände så är burka eller niqab en lämplig maskering, särskilt om missdådaren är relativt kort.

Jag förstår att många av er som läser den här bloggen kommer förvånas över min åsikt, men samtidigt så känns det viktigt för mig att föra fram min uppfattning. Vistas eller bor man permanent i Sverige så ska man inte tillåtas att maskera sig i offentlig miljö. Vad man gör hemma i bostaden spelar mindre roll, likadant om man sätter på burkan eller niqab inne i en moské. Men ute i samhället, på gator och torg så ska man inte tillåta maskering. Det är min uppfattning, och det oavsett om man reser i kollektiv-trafiken eller går på kommunala gator och torg. Och nej, jag kommer inte rösta på vare sig (M) eller (SD) i valet. Så nu kan ni börja skälla på mig

Tags: , , , , , , , ,

13 Responses to Jag är också för ett maskeringsförbud…

  1. Erik O on 9 augusti, 2018 at 08:53

    Det är väl en rimlig uppfattning? Tror du inte att merparten av de som läser inlägget håller med dig?

    • Jinge on 9 augusti, 2018 at 09:15

      Jag vet inte, inte vet jag heller om jag bryr mig. Dessutom så har ju frågan aktualiserats så…

  2. Bertil on 9 augusti, 2018 at 10:10

    Det finns redan ett maskeringsförbud, https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2005900-om-forbud-mot-maskering-i-vissa_sfs-2005-900

    Den lagtexten skulle väl kunna ändras, men det finns väl inget parti som vågar ta det steget, utom ett.

  3. Gösta Berling on 9 augusti, 2018 at 11:15

    I en annan typ av samhälle vore heltäckande klädsel oproblematiskt. Men nu är det som det är, och därför har du rätt. Att Ann Heberlein har en uppfattning kan ju inte behöva betyda att andra av den anledningen måste byta ståndpunkt … Det är nog bara att konstatera att i vissa enstaka sakfrågor kan man dela uppfattning med en person vars övergripande grundsyn man inte alls delar.

  4. Urban on 9 augusti, 2018 at 13:01

    Medhåll!

  5. Jinge on 9 augusti, 2018 at 14:03

    Tack! Jag var orolig för att jag skulle ha fått ett antal ilskna kommentarer när jag återvände till datorn. Men inte en enda… 🙂

    • mfa on 13 augusti, 2018 at 06:37

      Det var underligt själv trodde jag kvinnor skulle bli förbannade om någon annan började bestämma hur de skulle och skulle inte klä sig. Kanske är det inte problem för dessa kvinnor då påtryckningar om att klä sig “rätt” kommer från andrar kvinnor och gamla gubbar.

      • Jinge on 13 augusti, 2018 at 07:11

        🙂 Nu ska vi inte vara såna Mfa! 🙂 Men i vart fall heltäckande slöja där man maximalt ser ögonen, så bör man inte få gå ut enligt min uppfattning. Det bör vara förbjudet att maskera sig, det är min uppfattning… Religionsfrihet är INTE liktydigt med ngn rättighet att dölja hela ansiktet…

  6. KalleB on 9 augusti, 2018 at 15:36

    Näe,förbud känns helt fel. En annan sak är om man kan få leg med den typen av “passbild” eller om någon vill anställa en med den typen av maskering iaf på positioner med kundkontakt öga mot öga.

    Personligen skulle jag inte vilja ha en doktor som inte visar ansiktet oavsett formell kompetens.

    Någon hetsar upp sig mot en ytterst liten skara människor…får man poäng för detta ev. förbud tro?

    • Jinge on 9 augusti, 2018 at 16:46

      För man poäng så rör det sig väl närmast om minuspoäng…

  7. elPersson on 9 augusti, 2018 at 19:17

    Det är en svår fråga. Jag tänker tillbaka till en tid på gymnasiet, där jag skulle gå ut som ingenjör. En släkting till mig, platschef på byggen, sa till mig att när du är klar och söka jobb får du inget i de där kläderna. en ingenjör är klädd i byxor, inte jeans alltså; skjorta, inte vit; slips, OK med snörvarianten; blazer. Som han sa “en ska kunna skilja dig från jobbarna, och du får inte se ut som om du jobbar på kontoret”. Han kan nog haft rätt, men jag sökte inte jobb direkt efter examen. Men sedan dess har jag varit ganska allergisk mot att människor har åsikt om hur jag klär mig. Och i Sverige, som ett fritt land, ska alla andra ha samma frihet. Går jag ut en vända häromkring ser jag många kvinnor klädda i niqab, mer sällan burka, om jag fattat definitionerna rätt. Ibland har jag undrat hur dessa kvinnor kommit in i Sverige; ett passfoto i denna dräkt kan knappast fungera. Är det tryck från wahhabitersom flyttat hit och fungerar som självutnämnd “moralpolis”? I vissa fall är det definitivt konvertiter att döma av språk, ren svenska, eller svenska med finsk brytning, och hudfärg, och konvertiter är, oavsett religion, ofta extra noga med de religiösa attributen. Men jag har blivit paff. En kvinna i niqab, på en bänk i Tensta centrum, som satt och ammade sitt barn. Råkade se det när hon bytte bröst. Jag tittade förstås bort, men fick hålla mig schack för att lita på vad jag sett och inte kolla en andra gång. Så visst har Sverige ett visst inflytande. Men rent generellt är jag egentligen för att människor får klä sig som de vill.
    Men å andra sidan.
    Jag blev misshandlad av en vit-maktare när jag körde tidningar en gång; de var tre, kom från Spångahållet och skulle väl prygla människor uppe i Tensta. Han spräckte en stortå med en brandsläckare. Jag kommer fortfarande ihåg hur snuset dreglade ur munnen ut på rånarluvan/skimasken. De var väl ute på en tur á la järnröret.
    Jag, som organiserat så många demonstrationer i min dag, har slutat att demonstrera. Varför? Därför, efter vad jag förstått, maskerade personer tillåts gå med. När en demonstrerar uttrycker en sin åsikt, en maskerad deltagare kan uppenbarligen inte stå för sin. Eller kanske kan hen? Hen kan vara en provokatör, ungefär som när italienska högerextremister infiltrerade vänsterdemonstrationer för att ställa till bråk, och ge vänstern dåligt rykte, ungefär som AFA här i Sverige, i praktiken i alla fall. Skulle inte förvåna mig om nassarna skulle skicka in provokatörer på detta sätt, till och med klädda i Niqab! Etiopiska militären lär ha förbjudit burka i Somalia efter ett antal attacker av personer klädda i dessa kläder
    Ett annat fall som gjorde mig för—ad var när Stockholm betalde skadestånd till en tjej som såg sig som diskriminerad när hon inte kunde få gå på gymnasiet, eller skulle hon inte kunnafå betyg?. Jag jobbade som lärare då, och jag frågade mig hur jag skulle kunna sätta betyg på en person som jag inte kan se? Är det samma person dag till dag? Är det rätt person som gör proven? Både på gymnasiet, och universitetet är det ofta andra än lärarna som vaktar.
    Hur ska identitetskontrollen fungera vid poliskontroller i trafiken, eller passkontroller? Både när det gäller betyg, och andra myndighetsuppdrag, där fastställande av identitet är viktigt, kan INTE maskerat ansikte godtas.
    När jag summerar mina för och emot maskeringsförbud så lutar jag till slut mot för förbud. För en person som det är livsviktigt att dölja ansiktet är det inget förbjudet att flytta till ett land där det är välkommet eller till och med påbjudet. Nassarna till Putin, och niqaborna till Saudiarabien eller Iran (sunni eller shia).

    PS Det finns en lag om maskeringsförbud vid demonstrationer. Den gäller EJ niqab och liknande. Lagen gäller ENDAST vid störning, eller hot om störning. I praktiken rätt menlös. Se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2005900-om-forbud-mot-maskering-i-vissa_sfs-2005-900

  8. moteld on 12 augusti, 2018 at 21:21

    Jag stör mig dock på begreppet burkaförbud. Har mig veterligen aldrig sett någon person som besöker väst som har burka eller skulle ha det frivilligt. Vidrigare plagg är svårt att finna. Niqab däremot ser man då och då.
    Tror inte man kan förbjuda folk att klä sig hur de vill. (I så fall skulle jag hellre förbjuda trasiga jeans. Helt patetiskt att se vuxna människor gå omkring med trasiga byxor). En annan sak när det gäller yrkesverksamhet, där måste man kunna se personen.
    Det är intressant att se att ingen man hittills begått någon form av terrordåd iklädd burka/niqab. Det vore ju en perfekt förklädnad. Men så starkt är väl kvinnoföraktet i dessa kretsar, att det skulle uppfattas alltför förnedrande
    att klä sig som kvinna.

    • Jinge on 12 augusti, 2018 at 21:36

      Ja om det vore en troende muslim. Men jag struntar i det, jag tycker inte att folk ska få gå omkring maskerade, religionen struntar jag i.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close