Åkesson vann debatten i Aktuellt…

31 maj, 2018
By

Jag skulle ha önskat att jag kunnat inleda dessa rader med att konstatera att Stefan Löfven hade sopat banan med Jimmie Åkesson i den debatt som SVT:s Aktuellt hade ordnat mellan dessa bägge politiker. Men tyvärr så tvingas jag konstatera att Stefan Löfven förlorade debatten och att han var påtagligt spänd inför mötet med Åkesson…

DebattDN: “När debatten fortsatte om friskolor, övervinster och vinstförbud introducerade Åkesson kostnaden för ensamkommande flyktingbarn, men frågan fick inte fäste – då.

I stället blev nästa ämne vårdköerna. Löfven upprepade att problemen ska investeras bort och mer personal anställas. – Men det tar tid att vända på detta, sade S-ledaren. Åkesson är också inne på att personaltätheten måste öka: – Sedan tror jag också att staten måste ta ett långsiktigt ansvar för sjukvården.

Vad gäller migrationen undrade program-
ledaren om S närmat sig SD i den frågan. – Vi står upp för asylrätten på riktigt. Det gör inte SD, svarade Löfven stramt avvisande.

Att detta blev debuten för Åkesson och Löfven i en enskild duell kan förklaras med att S inte har velat ge SD legitimitet genom ett debattforum. Men nu har SD vuxit sig så stora och starka i opinionsmätningarna att S uppenbarligen har ändrat strategi.”

Löfvens nervositet var förstås befogad. Socialdemokraterna har tappat massor av väljare till Sverigedemokraterna, något som också har fått till följd att man nu planerar att införa en striktare invandringspolitik med allt vad de innebär. Redan där så har ju SD lyckats skapa sig ett rejält inflytande, men situationen är inte oproblematisk för socialdemokraterna, det finns många inom partiet som förespråkar en mycket liberal invandringspolitik, samtidigt som det också finns starka krafter mot en sådan.

När då Löfven ställs emot Åkesson i TV-studion så är vi många som hoppas på att statsministern ska klara sig bra, men tyvärr så måste vi konstatera att Åkesson var den som behärskade debatten, och med största sannolikhet är den främsta orsaken till att Socialdemokraterna inte sitter med i nästa regering som ska utses efter valet

Tags: , , , , , , , , , , ,

32 Responses to Åkesson vann debatten i Aktuellt…

  1. Sven O on 31 maj, 2018 at 06:03

    Du har tyvärr rätt. Löfven såg nästan ömklig ut, dessutom så såg man hur gammal han faktiskt är. Kanske 3-0 till Åkesson?

    • Helena on 31 maj, 2018 at 12:06

      Stefan L gjorde just det… sopade banan i sak eftersom Stefan fick sagt hur nyanlända kommit att betyda mycket inom hemtjänsten så som extra personal. Det är ju helt rätt. Synd bara att inte fler än jag uppfattade vad Stefan L sade och vilken fin poäng de orden var, betyder mycket för alla äldre i vårt land att hemtjänst får “bidragsjobb introducerade.

      • Jinge on 31 maj, 2018 at 12:49

        Jag tror nog att många uppfattade det, och att folk redan vet om det. Ja, det ÄR en mycket bra poäng…

  2. Mats on 31 maj, 2018 at 07:36

    Ja, den kommer kanske bli statsminister efter valet 2022.

    • Jinge on 31 maj, 2018 at 07:52

      Fullt möjligt…

      • Tarmo Lindholm on 31 maj, 2018 at 09:48
        • Tarmo Lindholm on 31 maj, 2018 at 10:09

          Vidare,,så är det väl inte en “skönhetstävling”.. 🙂
          Synar man SD ledaren i sömmarna,,så är han och hans politik ett skämt..han kanske har ett “löfte” annat än berör invandringen som har gått mig förbi…!?

          “Jimmie Åkesson: Partipolitik i facket är direkt fel

          Politiker ska inte sätta löner, säger Jimmie Åkesson, men upplyses då om att partiet självt föreslår lagfästa minimilöner för lärlingar. Han står fast vid att SD är ett ”arbetarparti” men väljer ändå samarbete med Moderaterna, på grund av flykting- och skattepolitiken.” Arbetet.

          • Jinge on 31 maj, 2018 at 11:49

            Mja, han fattar inte bättre kanske… :-/

    • lingon on 31 maj, 2018 at 10:51

      Tja, adolph kom ju oxo till makten genom demokratiska medel, förvisso kuppartade men dock. Så ser man nu historien upprepa sig. “Det är synd om människorna”…

  3. Christian on 31 maj, 2018 at 08:44

    Alla partier har sagt nej till sammarbete med SD men många har ändå mer eller mindre tagit över SDs flyktingpolitik.

    • Jinge on 31 maj, 2018 at 11:52

      Ja, för att inte tappa ännu fler väljare till Åkesson och gänget..

  4. Tarmo Lindholm on 31 maj, 2018 at 09:38

    Aha,,så nu har det blivit en Skönhetstävling också.. 🙂 Är det utseendet som väljarkåren prioriterar,då kanske “mysteriet” i de senaste valutgångarna börjar klarna också.!?
    Sedan är det ju väldigt svårt att hitta någonting i SD:s politik annat än om invandringen, eller det kanske finns något “löfte” som SD har hållit som gott mig förbi.. 🙂

  5. Joakim on 31 maj, 2018 at 10:16

    Det verkligt hemska består väl i när vänsterväljare tycker SD-påståenden om att röda partier helt prioriterar invandring framför annat, att det får kosta nästan vad som helst (& det som blir över kanske kan användas till vård & skola), är okontroversiella: att det ju faktiskt är så..

    • Jinge on 31 maj, 2018 at 11:46

      Fast… Fast JAG tycker inte så. Jag menar att länderna i EU bör ta emot flyktingar 1) Efter sitt befolkningsantal 2) Efter sin ekonomi. Det har jag alltid tyckt. Vi har råd, och jämfört med vårt innevånarantal så är vi ett av de EU-länder som INTE ska toppa listan över mottagarländer. Men visst tusan ska vi ta emot flyktingar…

      • Joakim on 31 maj, 2018 at 12:19

        Men har någon hört svenska vänsterpolitiker upplysa om/diskutera totala invandringskostnader & jämföra detta med vad andra saker kostar & fundera högt över vad som är rimligt & vilka som faktiskt betalar? Utan den diskbänks-realismen tvivlar jag på att arbetarklass & övrigt småfölk kommer att lockas tillbaka till röd ringhörna..

        • Jinge on 31 maj, 2018 at 12:47

          Jepp! Jag har hört det, och jag ifrågasätter oxo mellan varven. Men jag är ju INTE politiker. Jag tror annars att du kan ha rätt kortsiktigt, men jag tror oxo att när EU-länderna fått lite mer erfarenhet så kommer man dela på flyktingströmmen på ett rättvisare sätt. Men så länge rashatargänget ångar på så stärks bara viljan att ta emot fler flyktingar, och så är det nog i många länder. Hellre mörkbruna afrikaner än brunskjortor…

    • el Persson on 31 maj, 2018 at 12:40

      Tycker vänsterväljare verkligen “att det” (invandring alltså) “får kosta nästan vad som helst (& det som blir över kanske kan användas till vård & skola), är okontroversiella: att det ju faktiskt är så..”?
      Vad grundar du det på?
      Har (s) uttryckt sig så?
      Har (v) uttryckt sig så?
      Eller är det bara hittepå?

      • Jinge on 31 maj, 2018 at 12:43

        Jag tippar “Hittepå”. Men visst, generellt så är både liberaler och vänstersympatisörer betydligt positivare gentemot flyktingar än rashatargänget…

        • el Persson on 31 maj, 2018 at 13:17

          Ja generellt är bägge grupperna bättre än människohatarna, men det gör ju varken de förra sämre eller de senare bättre!

      • Joakim on 31 maj, 2018 at 12:57

        Det verkar ju vara närmast rött tabu att prata kostnader (det nästan “skriks” om investeringar & vinster). Men jag efterlyser ingen nollvision om invandring. Allt jag säger är att vänsterväljare har plånböcker.

        • Jinge on 31 maj, 2018 at 14:21

          Det har väl de flesta?

          • Joakim on 31 maj, 2018 at 16:59

            Jag påstod plumpt att det finns väldigt snäva ekonomiska gränser i småfolkets vardag numera (en smått “bisarr” teori i det marknadssamhälle som växt fram, där fördelningspolitiken pensionerats).

            • Jinge on 31 maj, 2018 at 17:26

              Så är det… Sossepolitik modell 2018…

        • el Persson on 1 juni, 2018 at 00:15

          Jag har aldrig tvekat om att det finns kostnader för invandring, precis som för utvandring. Det jag oftast vänder mig emot är att kostnader ska diskuteras separat, och isolerat, utan att nämna inkomsterna. Jag har inga siffror, men jag kan klart säga att utan den invandring som varit under min livstid hade Sverige varit ett mycket fattigare land. Åldersmässigt förmodligen i en svårare sits än Japan. Till och med Jimmie vill ju räkna invandrare från 1950- och 60-talen, ja kanske till och med 1970-talet som fullgoda svenskar. Inte så svårt för utan röster även från den gruppen är han chanslös.
          En annan sak i sammanhanget är att de länder inom EU som klarat de senaste åren bäst är Sverige och Tyskland, de bägge länder de åren bäst. Även USA har klarat stora invandrarvågor mycket bra, och flera företagsledare där är oroliga över Trumpadministrationens isolationism och stängda dörrens politik.
          Jag har aldrig heller påstått att det alltid är enkelt för ett samhälle att ta emot ett stort antal nytillkommande. Samtidigt är det mycket billigare för ett samhälle att utbilda en nytillkommen vuxen eller nästan vuxen, än att börja från scratch med en nyföding. Men i bägge fall är det en kostnad!
          Sedan är det en annan sak att jag önskar att EU skulle sätta tummen i ögat på diverse diktaturer, helt enkelt sluta finansiera dem, så människor kunde se en framtid i sitt eget land, och inte behöva fly. Idag handlar det mer om att hålla diverse potentater under armarna, för att bevara deras länder som en marknad för EU, vilket i sin tur tvingar medborgare där att fly.
          Men jag vidhåller att jag önskar att alla de som Jimmie skäller för invandrare, oavsett om de är födda i eller utanför Sverige, strejkar, eller tar semester, under en vecka. Då skulle Sverige krascha. Bara för att visa betydelsen av våra invandrare!

          • Jinge on 1 juni, 2018 at 04:33

            Väl Talat!

  6. Anders Björling on 1 juni, 2018 at 08:38

    Åkessons parti anses vara en produkt av VAM, och det kan vara sant. Men det är övriga partier som gett SD en fråga att ta deras väljare med, och det har de gjort genom att föra en ansvarslös bidragsfinansierad immigrationspolitik. Den svenska politikerklassen kommer antagligen att anklaga sina undersåtar för misstagen den själv begått. Retorisk anpassning inför valet kommer att sakna värde morgonen efter valet.

    • Jinge on 1 juni, 2018 at 08:53

      Hur menar du då? Att våra politiker kommer anklaga väljarna för att regeringen tillåter flyktingar från olika ställen att söka sig till Sverige? Vi har faktiskt aldrig folkomröstat om något sådant, utan den saken har beslutats av våra folkvalda, och det kan man omöjligen beskylla väljarna för. Oavsett vad man tycker om den förda politiken så kan politiker aldrig skylla nivån på invandringen på – väljarna…

      Eller hur tänkte du ??

      F.ö. så är väl Åkessons parti ett resultat av de åsikter som VAM torgförde, även om tvivlar på att alla Sverigedemokrater är renodlade nazister. Somliga av deras väljare är säkert det, men jag är rätt säker på att de flesta av SD:s väljare INTE har någon bakgrund inom VAM.

  7. Christian on 1 juni, 2018 at 17:28

    El Persson det är viktigt att hålla i sär begreppen. Den typ av arbetskraftsinvandring Sverige har haft från närområdet då människor kommit hit och direkt kommit i arbete har varit lönsam och det tror jag ingen förnekar.

    Däremot finns det inget som helst stöd att den asylinvandring eller flyktinginvsndring Sverige har haft de senaste 25 åren varit lönsam. Senast för någon dag sedan kom en rapport att en (1) flykting kostar i snitt 74,000 per år.

    https://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2016/11/Hela-2018_3.pdf

    • Jinge on 1 juni, 2018 at 19:06

      Det är en fördel om man berättar VAD det är för ställe man länkar till om det inte är typ SVT eller en dagstidning.. Nu tvingades jag kolla, det ska jag inte behöva.. / Mvh Jinge

    • el Persson on 4 juni, 2018 at 18:12

      Vad är närområde? Finland OK. Italien, Grekland, Jugoslavien, eller dess delar efter sönderfallet, Turkiet, Iran, Chile? Alla dessa invandrare från dessa länder var INTE arbetskraftsinvandrare, många var flyktingar. Några av dessa har vänt hem igen, resten arbetar, eller går på bidrag, förmodligen i samma utsträckning som vilken svensk som helst. Fast egentligen, idag är dessa som är kvar för det mesta svenskar. Jag har aldrig påstått att flyktingmottagande är utan kostnader. Däremot menar jag att det är upp till oss om vi vill begrava människor i bidrag och apati, eller om vi vill ge människor en ärlig chans.
      Jag har haft arbetskamrater från alla ovanstående länder plus några till. Jag vet att alla dessa vill arbeta och skaffa sig en framtid för sig, och sina barn, i Sverige. Jag vet också, vilket jag kommenterat tidigare, att Sveriges kommuner och landsting behöver drygt 100000 nya medarbetare fram till 2025. Det finns alltså plats för att ge nysvenskar utbildning för dessa behov de närmsta åren. Jag vet också, som jag skrev ovan, att länder med stor invandring är de som ekonomiskt gått bäst de senaste åren. Gäller alltså ÄVEN Sverige, oavsett vad Jimmie påstår.
      Peter Wolodarski lär ha skrivit en text om detta, att han inte begriper hur Löfvén kan ge sig in i denna debatt om dur dåligt det går för Sverige och vad det beror på. Jag kommer inte åt den, har bara hört talas om den. Tror det är denna. https://www.dn.se/ledare/kolumner/rekordsiffrorna-vi-inte-far-prata-om-i-sverige/
      På tal om Jimmie. Dagens debatt förs på hans villkor. Problemen definieras av honom. Lösningarna är därmed hans, och Sverigenazisternas. Både S&M har trillat i hans fälla, och debatterar denna fråga på hans premisser, som värsta flagellanterna.

      Jag vägrar föra debatt på Jimmies villkor. BASTA.

  8. KalleB on 1 juni, 2018 at 20:25

    Här en snabbversion (SVT 2016). https://www.youtube.com/watch?v=uiLtg6jR_H8

    Siffrorna och slutsatserna han presenterar här har ett STORT span i rent ekonomiska tal,som han själv säger i varannan mening..”detta är bara en räkneövning!”
    Så visst är frågor bra att ställa.

    En fråga är ju varför kommer detta upp nu?
    Han sa även att Sverige har råd…landet kommer inte att rasa ihop,typ.mm mm.

    Men lik förbannat så sitter skåningen som statsminister om någon månad,och då rasar detta land ihop!

    • Jinge on 1 juni, 2018 at 20:38

      långt kommer han lyckligtvis inte…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close