Så här skrev jag om SD 21 maj…

7 juni, 2018
By

Vi närmar oss valet med jättekliv, och vi kommer efteråt undra över vad det egentligen var som hände. Jag tror vi riskerar att Sverigedemokraterna med bred marginal kommer att bli landets största parti i valet i september. De andra partierna tyck ha beröringsskräck, ingen agerar, istället så krattar de manegen åt det nazianstuckna partiet…

GazaDN: ”Främlingsfientligheten i Sverige antar nu sådana proportioner att vi anser det vara vår plikt att varna för utvecklingen. Partiledardebatten den 6 maj, liksom dess efterspel, visar tydligt att Socialdemokraterna och Moderaterna väljer populistisk främlingsfientlighet framför sina ideologier. Medan SD har främlingsfientlighet som en ideologi, har de stora traditionella partierna främlingsfientlighet som ett slags pragmatisk strategi. Detta är genuint omoraliskt och farligt.

Utan tvekan finns det i Sverige i dag en främlingsfientlig opinion som ifrågasätter asylrätten och även ger uttryck åt islamofobi. Men att anpassa sina budskap efter den populistiska retoriken är fel. All politisk erfarenhet säger att sådan anpassning enbart främjar de populistiska krafterna. Sverigedemokrater kommer alltid att vara bättre på rasism, men när de etablerade partierna börjar efterlikna Sverigedemokrater, normaliseras främlingsfientligheten.”

RosenbadBåde Löfven och Kristersson har varit ute i rasismens tasse-
marker för att göra olika uttalanden, allt för att markera mot de flyktingar som kommer hit, och på olika sätt försöker de visa att (M) och (S) är kritiska till nivån på invandringen. Det skulle inte förvåna mig det minsta om de kommer göra uttalanden dagarna före valet som ytterligare skärper tonen. De vet att väljarna oroar sig, och de kommer anpassa retoriken i valtalen för att på det sättet dra till sig dem som är tveksamma idag.

Med den förda politiken så krattar de manegen åt rashatarna, för varför skulle högern hos sossar och moderater satsa på de egna partierna när det i praktiken bara är SD som är på väg mot Rosenbad? Det hjälper ingen när etablerade partier försöker låtsas som att de själva skulle ta tag i frågan om flyktinginvandringen. Man anammar extremisternas retorik, men inga är så bra som extremister när det gäller att föra extremisters talan. Sossar och moderater krattar manegen åt rashatarna. Vi andra riskerar att bli valboskap, precis som vanligt

i

Tags: , , , , , , , , , , ,

21 Responses to Så här skrev jag om SD 21 maj…

  1. Sven on 20 maj, 2018 at 07:35

    Jag hade läst allt så dök plötsligt detta inlägg upp. Jag tror tyvärr att du har rätt, man lämnar dessutom över initiativet till SD, det kommer man ånga när rösterna är räknade! 🙁

  2. joakim on 20 maj, 2018 at 10:01

    Gissningsvis kommer massor med genuint röda väljare att rösta (sd); inte för att de gillar eller tror på partiet, utan därför att regerings-vänstern anses så förstelnad & apatisk. Om det blir så, vem bär då skulden?

  3. Christian on 20 maj, 2018 at 11:55

    Jo det hela blir nästan komiskt. Både S och M säger absolut nej till sammarbete med SD men bägge partierna har tydligen inga problem med att föra SDs politik.

  4. Tarmo Lindholm on 20 maj, 2018 at 15:13

    Det är ju helt obegripligt, att som löntagare gå och rösta på ett högerparti som Sverigedemokraterna, som så totalt är mot löntagarnas egna intressen, eller har man akuta problem med läsförståelsen, eller vad .!?. 🙂 🙂 Men det klart, Reinfeldts “mera pengar i plånboken” räckte också för Svenska folket, och dessutom två gånger ,så undrens tid är inte över.. 🙂
    Har man redan _glömt_ SD:s “lappkast” i valet 2014.??. 🙂
    Bara nu i veckan,,,, att SD röstade emot förslaget om avdragsrätt för fackföreningsavgift.
    De röstar även emot krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling och emot stoppet på privata miljardvinster i välfärden m.m.
    Kan inte någon komma och laga “proppen” i hjärnkontoret på alla löntagare som röstar på detta parti.. !?

    • Jinge on 20 maj, 2018 at 15:53

      🙂 De har redan sumpat proppen, det går inte att skruva i den igen. Samtidigt så kan jag känna viss nyfikenhet, för vad i helvete ska politikerna göra den dag SD är det största partiet? Då måste de ju börja haja att folk är fullständigt pissed off på alla moderötter och såssar. De politiska partierna jobbar bara på att behålla den makt de har, ideologier är något förlegat som på sin höjd vänsterpartister har. Sossarna är ju ett “arbetarparti”, den lögnen måste ju förr eller senare skjutas ut i en omloppsbara.

      Men jag är optimist, efter fyra år med nazzar i regeringsställning så kommer de knappast komma upp i 1% i påföljande val. Åkesson får väl flytta till Ryssland om han ska överleva…

      Man får hoppas att folk lär sig läxan och att kunskaperna sitter i minst ett par generationer framöver…

      • el Persson on 21 maj, 2018 at 01:55

        Hitler behövde ingen majoritet …, Åkesson kan ha lärt sig av gamla idolen, och damma av en del knep. På fyra år hinner mycket göras!
        En skulle kunna tro att S&M inte enbart skulle ägna sig åt självplågeri, utan som vanligt försöka lära sig lite från valet senast i USA. Det har ju visat sig att det inte i första hand var rednecks och “losers” som röstade fram Domedagstrumpeten, det var människor som såg sig som framtida losers i en mer internationell värld, människor som in i plånboken redan känner av att the Greatest Nation in the World håller på att hamna under medel. Denna rädsla, och brist på framtidstro, räckte för att rösta för förändring. Den som Obama lovade, men, av olika skäl, misslyckades med. Clinton II lovade ingen förändring, bara fortsatt utförsbacke.
        Det gör ont när en supermakt kraschar, kan ge upphov till fantomsmärtor, men det krävs någon slags framtidstro. Trump, som uppenbarligen inte anser att USA av idag förtjänar adjektivet “great”, lovade att åter göra USA värdigt adjektivet, ett futilt hopp enligt min mening. Både president och kongress i USA måste göra det Gorbatjov gjorde i Sovjet: montera ned supermakten utan att det leder till krig. Förhoppningsvis leder det inte till katastrof i USA, som i Ryssland, men jag tvivlar på det. Det kan dock leda till att USA spricker, om inte de styrande tar sitt förnuft till fånga, och fattar kloka beslut; hur nu det ska gå till.
        Samma sak gäller i Sverige. Ska vi välja rädslans strategi, som nassarna dragit upp, eller ska vi välja framtidstro? S&M gisslar sig blodiga i ett försök att bli lika låga som Jimmie & Co, men det enda som händer är att de saaakta förblöder. Ska de ta sitt förnuft tillfånga och satsa på framtiden, eller är det redan för sent, och de håller på att piska sig över sin ättestupa i försöken att härma nassarna. Och då blir det inte bara en period, det blir mörker; en dystopi. Det finns många trick att ta till för Jimmie & Co för att se till att rädslan i samhället övergår till skräck, och framstå som de enda som vill göra något åt det. Och jag tror det om flera av deras företrädare, som SSöder, Järnröret, eller deras SturmAbteilung NMR. Hitler …!

  5. Gösta Berling on 20 maj, 2018 at 17:30

    SD största partiet i valet ? Jag antar att det betyder att SD skulle få minst 25% eller så ? Ja, eventuellt kan det gå så illa. Och även om det inte skulle bli fullt ut så är det ändå fasansfullt illa. Ty det skulle “normalt sett” inte gå för ett sådant parti att få mer än cirka 1% av rösterna i ett demokratiskt val …

    Skulden för detta måste till övervägande del naturligtvis läggas på övriga partier, som aldrig förstått hur SD skulle bemötas. Kanske trodde de att SD skulle rasa ihop som Ny Demokrati ? Men det kommer det inte att göra. Ny Demokrati var ett jippo och det rasade ihop som ett korthus så snart de exentriska partiledarna blev osams. SD har däremot successivt byggts upp från grunden, de har ökat och blivit starkare val efter val efter val, de försöker att göra sig av med de allra extremaste medlemmarna och de försöker att utbilda åtminstone de som har chans att bli invalda i något.

    Först försökte alla att låtsas som om SD inte fanns. Ja, vi vet ju hur det gick, partiet skjöt upp som en raket … Till en del antagligen för att de mera indifferenta väljarna ansåg att det var ovärdigt och “orättvist”. Man röstar gärna på den som ses som ett offer för “etablissemangets” arrogans … Sedan skulle man “ta debatten”. Det gick väl i sanningens namn inte så bra heller. Delvis pga underskattning, delvis för att man (förutom den relevanta kritiken)också framförde uppenbara överdrifter och sådant som inte var sant, och det kunde Åkesson och andra lätt tillbakavisa. Vilket noterades av åhörarna, åskådarna, väljarna … Som dragit sina slutsatser.

    Det mesta handlar förstås om invandrare och flyktingar. SD vill ha mycket lite av sådana, i varje fall om det inte rör sig om dokumenterat mycket högkvalificerad arbetskraftsinvandring. De flesta av oss andra ser i ljuset av krig, förföljelser och nöd i världen ett behov av att vara mycket generös. Emellertid är det en balansgång. Blir det en immigration av en mängd som påtagligt försämrar förhållandet för de infödda så slår det hos en stor allmänhet över i främlingsfobi och ännu värre. Och det innebär att de som tar sig in möts av en kyla som de inte hade mötts av om de varit färre. Det blir alltså värre för både inrikes och utrikes födda. Man ska inte vara förvånad över att många, som knappast spontant skulle bli sverigedemokrater, ändå röstar på dem eftersom de tycks ha varit de enda som velat bromsa utvecklingen.

    Till detta hör förstås också överdrifterna. Som t ex det desperata påståendet, som också användes i debatten, att flyktingarna var högutbildade jämfört med infödda svenskar. Snart nog kunde konstateras att detta var nonsens. Enstaka flyktingar kunde vara mycket högt utbildade men de allra flesta var det definitivt inte och många hade inte ens motsvarande grundskolekompetens. Och SD kammade hem nya röster, ty “han ljög inte” … Annat i sammanhanget är “åsiktskorridoren” (fastställd av vem ?) Folk har fått sparken, blivit förvägrade karriär, artistuppträdanden har avbokats osv. Av anledningen att vederbörande har sagt eller skrivit något positivt om SD. Detta må vara illa i sig, men ska rimligen inte påverka en människas liv och arbete. Och det tycker folk som bara därför proteströstar på SD.

    I samma andetag måste jag också ta upp den ständiga benämningen av sverigedemokrater som “nazister”. Sant är att partiet har sitt ursprung i BBS och Vit Makt-rörelsen och att partimedlemmar på 1990-talet och eventuellt senare marscherade på gatorna och skränade “Sieg Heil”. Men (kanske) en fjärdedel av svenska röstberättigade befolkningen kan inte kallas nazister, då har orden förlorat sin mening, tycker jag. Och proteströsterna kommer att öka … Om man kallar SD nazister, vad ska man då kalla NMR ? Orden räcker inte …

    De borgerliga får tala för sig, men när det gäller arbetarerörelsen menar jag att man har försummat studiearbetet. Ju mera samhället studeras, desto mindre utrymme blir det för sverigedemokratiska idéer. Man kunde ju börja i LO … En otäckt hög andel av LO-anslutna arbetare röstar på SD !

    Vad säger S ? Vad säger V ? Tankarna går. Hur hade det varit om Juholt fått fortsätta sin uppryckning av socialdemokratien, vilken som, innan drevet startade, ledde till opinionssiffror på 38% ? Det går förstås inte att veta säkert, men kanske hade han inte varit lika “naiv” som sin efterträdare … Och kanske hade vi då kunna se fram mot ett anständigt valresultat.

    • Jinge on 20 maj, 2018 at 22:05

      En mycket bra kommentar! Som dessutom handlade lite om semantik, ett av mina favoritämnen. F.ö. håller jag med om praktiskt taget varenda kommatecken…

    • Marcus R on 21 maj, 2018 at 00:11

      Jag håller med!

      Kommer inte ihåg vem som sa det men nån skojade om att när man kallar allt till höger om Jan Björklund för nazister så hjälper man bara till att normalisera nazism. Jag sa det redan 2006 när Sd fick över 1/5e-del av rösterna i Landskrona; att 1/5 av Landskrona har knappast gått och blivit nazister.

      Den retoriken är en del av varför de vuxit sig så stora över åren. Det är vanliga Svensson som röstar på Sd; folk som vem som helst men som tycker att invandringsfrågan är viktig. Det behöver man inte vara nazist för att tycka och när vanliga människor blir stämplade som sådana så blir det en normalisering.

      När Åkesson nyligen gick ut och sa att S är närmare deras politik än Alliansen så ljög han ju inte. Det S gör idag är i stort sett exakt det Sd har drivit i flera år. Är S då också nazister?

      Ska man titta på hur partier har varit tidigare så var ju S med och skapade världens första rasbiologiska institut och på 60-talet så sa Olof Palme följande: “Vi orkar inte ta emot alltför många zigenare, vi ska ha det man kallar för en reglerad invandring”.

      Hade övriga partier vaknat tidigare och pratat om hur man kan förbättra integrationen och fixa de problem som finns, så hade inte Sd fått vara ensamma med att diskutera ett ämne som uppenbarligen folk tycker är viktigt.

  6. Christian on 20 maj, 2018 at 22:37

    Håller helt med om stigmatiserien av SD. Det känns lite som om de övriga partierna trodde om vi bara kallar SD nazister och rasister tillräckligt många gånger så kommer det skrämma bort väljarna. Något mer än så trodde de inte att de behövde göra.

    Men det stora ”genombrotten” för SD kom oneklingen hösten 2015 med flyktingkrisen. Innan 2015 sa iprincip alla partier utom SD att flyktingmottagandet var lönsamt. Om detta påstående stämmer så borde ju Sverige ta emot så många flyktingar man bara kan. Att andra länder inte vill ta emot flyktingar gör inget för det gör ju bara att fler kommer till Sverige som då tjänar ännu mer.

    Nu är det emellertid så att det har blivit övertydligt att integrationen i Sverige inte fungerar och har i ärlighetens namn inte fungerat sedan 1970-talet. Det har också blivit mera tydligt att flyktingsmottagandet kostar stora summor. Därför har flera partier nu också börjat erkänna att flyktingsmottagsndet nog inte är den guldgruva som det tidigare påstått. Flera partier har också börjat lägga fram förslag för att minska flyktingmottagandet. Detta har givit SD ett oerhört erkänande som om SD har haft rätt hela tiden.

  7. Jinge on 21 maj, 2018 at 06:01

    “Nu är det emellertid så att det har blivit övertydligt att integrationen i Sverige inte fungerar och har i ärlighetens namn inte fungerat sedan 1970-talet. Det har också blivit mera tydligt att flyktingmottagandet kostar stora summor. Därför har flera partier nu också börjat erkänna att flyktingmottagandet nog inte är den guldgruva som det tidigare påstått. Flera partier har också börjat lägga fram förslag för att minska flyktingmottagandet. Detta har givit SD ett oerhört erkänande som om SD har haft rätt hela tiden.”

    Du och ett andra skriver ungefär samma sak. många tar oxo upp andra argument som verkar rimliga. För min del skapas det ett antal frågor när jag läser Din, Marcus, Göstas och el Perssons kommentarer. För frågan och själva argumentationen tycker jag håller, och jag tror inte heller på att flyktingmottagandet är så självklart -lönsamt- i alla lägen. Men några av våra politiska partier tycks vilja hålla dörrarna vidöppna för flyktingar, andra sätter ner en symbolisk fot av valtaktiska skäl. Resultatet kan mycket väl bli att SD blir landets största parti, och det oroar mig. Ska jag se till kommentarerna så finns det fler, som jag upplever so kloka besökare, som är inne på ungefär samma linje. Man uttrycker sig möjligen lite olika, har egna infallsvinklar, men ska man dra några konsekvenser så är väl inte heller en röst på Vänsterpartiet rätt väg att gå ??

    F.ö. så tycker jag att ni “gamlingar” (betydelse gamla bloggbesökare) har skrivit mycket vettiga och tankeväckande kommentarer… Ska leta om jag inte kan hitta en bild på guldstjärnor som jag kan dela ut… 🙂

  8. Hejdegger on 21 maj, 2018 at 08:26

    xxxxxxxxxxx

  9. Hojdigger on 22 maj, 2018 at 07:53

    Diskutera gärna, men INTE via TOR och du MÅSTE använda en fungerande mejladress !! / Jinge

  10. Hojdigger on 22 maj, 2018 at 09:13

    Diskutera gärna, men INTE via TOR och du MÅSTE använda en fungerande mejladress !! / Jinge

  11. Joakim on 8 juni, 2018 at 11:13

    Svensk tongivande journalistik framstår som konstig, kanske rent av…korrupt? Hur troligt är det att det går sensationellt dåligt i opinionen för regeringspartier som påstås ha ordnat jättelåg arbetslöshet & där de flesta invånare får del av en solskens-ekonomi? Det är väl ändå ganska uppenbart att detta inte stämmer? Och oviljan att i media granska hur det gick med S gamla (stora) vallöften är också “mystisk”..

    • Jinge on 8 juni, 2018 at 11:17

      Jag vet inte, jag tycker att media alltför ofta missar sin roll. BRA tidningar hittar man sällan, iaf inte bland dem som handlar om politik…

    • el Persson on 8 juni, 2018 at 12:46

      Hur troligt? KGB, alltså KG Bergström, sa om valet 2006 att det snarast är tjänstefel för en regeringschef att förlora ett val när det går så bra för landet som det gjorde för Sverige då. Ändå åkte Patron Persson.
      Valet nu? Inget ens sossarna själva bryr sig om att det går bra. Som jag hänvisade till häromdagen undrade Wolodarski på DN, “tongivande” tidning, om sossarna, kort sammanfattat, hade hål i huvudet när de inte ens bryr sig om att tala om hur bra det går för Sverige. Min fundering kring detta är att (s) låtit sig falla i Jimmies fälla, och kanske också att de själva anser att de har låg trovärdighet bland väljarna. (s) verkar arbeta stenhårt för att göra sig själva irrelevanta.

      • Jinge on 8 juni, 2018 at 12:58

        Det kommer gå åt pipsvängen med (S)..

  12. el Persson on 8 juni, 2018 at 13:56

    Håller med.
    Men jag tror inte på någon stor konspiration från massmedia och opinionsinstitut som ‘Joakim on 8 juni, 2018 at 11:13’ alluderar till. Det är helt egen förskyllan. Att borgerlig press föredrar, ja älskar, de borgerliga partierna, och periodvis även nazisterna är ingen nyhet direkt. Därför är egentligen Wolodarskis utläggning ganska så sensationell. Att sossarna avhänt sig i princip alla sina medier är ingen konspiration från borgerliga journalister, det var deras eget val, bara ytterligare ett väldigt felaktigt sådant på vägen utför.

    • Joakim on 8 juni, 2018 at 16:00

      Troligen ser svensk media numera saken så att det finns två sidor: en sida som vill ha EU, stor invandring, nyliberal ekonomisk politik etc & så den andra sidan som inte vill ha det. Och det tycks som om de “gullar” med allt politiskt (oavsett färg) som stödjer det först nämnda.

      • el Persson on 8 juni, 2018 at 16:52

        Jimmie & Co vill inte vara med i EU, inte ha stor invandring, och egentligen inte nyliberal ekonomisk politik heller. De byter fot ibland mest på djävelskap, och för att visa att det inte går att nonchalera dem. Ändå har svenska media hjälpt fram dem.
        Sossarna vill vara med i EU, och är på väg mot NATO oxå, och nyliberal politik verkar inte störa dem. Och pressen baissar dem.
        Modsen, som nu återvänt till sina moderötter, är det inte lite småbrunt där nere i myllan?, har naturligtvis stöd av åsiktskompisarna i massmedia. Har media någonsin varit något annat än husbondens röst? Under den så kallade vänstervågen var de tvungna att moderera sig lite för att inte bli irrelevanta, men vänstervriden? Har svensk press någonsin varit det?
        Så. Sossarnas kris är helt och hållet hemkokt. Att sedan borgarna tar tillfället i akt – vem kan klandra dem för att utnyttja sossarnas självskadebeteende? Men det är ett sorgligt skådespel som pågår. Var det två eller tre val sedan som jag på denna blogg, eller Jinge.se, skrev om att sossarna var på väg utför mot att bli ett vanligt dussinparti, om det överlevde att inte kunna garantera sina karriäristers tillgång till samhällets nomenklatura och dess ymnighetshorn?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close