Super alla Sjöbefäl skallen av sig ??

4 augusti, 2018
By

Just nu så tycks det som om fylleriet inom handelssjöfarten tycks vara på uppgång. För precis som man har lyckats bogsera in det billastade och oljeläckande fartyg som länge har stått på grund tack vare sjöfylleri hos ansvariga befäl, så går nästa fartyg på grund. Även denna gång så tycks det vara ett faktum att ansvariga på bryggan supit skallen av sig…

SjöfylleriSR: ”Ett 130 meter långt handelsfartyg har gått på grund utanför Råå nu ikväll. Polisen har inlett en utredning om sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Enligt Sjö- och flygsjöräddningen ska fartyget ha gått på grund vid 23-tiden. Inga personer ska ha skadats vid händelsen. –Trafikledningen i Öre-sund försökte ropa på fartyget men fick inget svar. Nu står det ganska hårt på botten, säger Johan Lund, ledningscentralsbefäl vid Kustbevakningen. Enligt Kustbevakningen som har enheter på plats så är det sandbotten och de har inte sett något oljeläckage runt handelsfartyget. – Vi samordnar resurser om det skulle komma ut någon olja, sä-ger Johan Lund…”

Nu vet vi inte än om det kommer att bli något oljeutsläpp från detta fartyg, men vi kan konstatera att fartygets senaste kurs var – rakt mot land, något som tyder på att samtliga på bryggan var berusade. Annars så skulle någon ha kunnat stoppa maskinen och fällt ankaret, men det skedde ej. Ett lastat fartyg har således fått gå vidare på fel kurs utan att någon på bryggan ingrep. Man kan konstatera att det var tur att det inte var någon tanker, samt att fartyget gick på en sandbank istället för berg. Men uppenbarligen så har svenska myndigheter inte någon som helst kontroll över vilka fartyg som får frekventera inre svenskt vatten.

Samtidigt så kan jag konstatera att det under de senaste incidenterna har varit omständigheter som ter sig förvånande sett hur allmänhetens perspektiv. Rimligen så borde Sjöfartsverket ha ett visst ansvar i dessa sammanhang, eller litar handelssjöfarten på att verket blundar och inte bryr sig om det superi som tycks vara utbrett inom den sjötrafik som trafikerar inre svenskt vatten?

Tags: , , , , , , ,

26 Responses to Super alla Sjöbefäl skallen av sig ??

  1. Oscar G-sson on 4 augusti, 2018 at 08:54

    Ja nu dröjer det säkerligen inte så länge innan en större tanker kolliderar ute på Östersjön. Svenska myndigheter tycks inte bry sig! 🙁

    • Jinge on 4 augusti, 2018 at 09:05

      Man kanske utgår ifrån att folk sköter sig…

      • KalleB on 4 augusti, 2018 at 14:55

        Det är upp till rederiet att ha en policy om sprit ombord. Idag normalt 0-tolerans. Om rederiet inte har en policy tror jag att befälhavaren bestämmer enväldigt om förbrukning ombord och försäljning via den ev. “Slabben” som det hette.

        Sjöfartsverket har ingen insyn såvida man inte gått på grund. Sjöpolisen har rätt att försöka stoppa om dom misstänker fylla på svenskt territorialvatten. Stora tankers har normalt hamnlots till tex Brofjorden.

        Kollisioner mellan stora fartyg sker varje dag,med mer eller mindre allvarliga följder.

        Det finns f.ö nästan inga svenska sjömän/befäl längre och knappt några svenskregistrerade fartyg heller.

        • Jinge on 4 augusti, 2018 at 15:12

          Jag tycker att fartygen bör tas i beslag,med last och allt, fram till dess att ägarna har betalt HELA kostnaden för den assistans som Sverige bistått med PLUS skadestånd för nedsmutsning av miljön..

          • KalleB on 4 augusti, 2018 at 15:43

            Det finns internationell praxis och avtal i sådana här ärenden. Tyvärr ganska svaga och svårbevisade omständigheter….”Oljetankern” aka “Lastbåten” aka “Grundstötta fartyget” är tex en biltransport sk RoRo = RollOnRollOff, bunkertjockolja läcker. Klart fall kan an tycka,någon har hittils fått föreläggande för “roderfylla” på 3000 SEK. Visst.(Samma som du får om du kör en roddbåt).

            • Jinge on 4 augusti, 2018 at 16:06

              Roderfylla borde ge minst sex månader… Minst…

  2. Bertil on 4 augusti, 2018 at 15:58

    Det var tydligen bara i Engelska flottan som romransonerna togs bort 1918.

    De måste ha varit döva och blinda ombord på det fartyget. Det här kopierat från https://polisen.se/aktuellt/handelser/2018/augusti/3/03-augusti-23.31-ovrigt-helsingborg/ “Ett lastfartyg körde på grund i Öresund utanför Helsingborgs hamn. Befälhavaren uppträdde berusat när Kustbevakningen tog kontakt med honom och han medtogs för provtagning. Mannen är misstänkt för grovt sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Kustbevakningen ska under en tid försökt att påkalla fartygets befäl om att båten var ur kurs genom att köra bredvid med en bogserbåt och tuta. Bogserbåten fick ingen kontakt med båten som körde på en sandbank och fastnade. Fartyget är enligt uppgift 130 meter långt och 17 meter brett. Det är okänt i nuläget vad som fanns i lasten. Polismyndigheten och Kustbevakningen har hanterat ärendet tillsammans.”

    När det gäller Makassar Highway, som gick på grund utanför Loftahammar, så var det tydligen inte bara roderfyll, även om han inte stod vid rodret, utan även trasig komutrustning samt att de behövde gå närmare land för att få bättre mobiltäckning. http://vt.se/nyheter/vastervik/vardslosheten-ombord-pa-makassar-highway-om5399267.aspx

    Jag vill minnas att de sa på radio att överstyrman fick 3000 i böter, vad rederiet gör med honom får man väl aldrig reda på, men jhan borde ju få kicken och bli av med de licenser (om det nu heter det) han har och därmed inte kan ta befälstjänster igen. Det rimliga vore ju också att redriet kräver skadestånd av honom.

    • KalleB on 4 augusti, 2018 at 16:27

      Varför bara repetera pressen? Vad tror du kommutrustning betyder tex? Vad vet du om besättningarna,rederierna,ägarna,driftarna,lasten destinationer,trafik i övrigt etc etc.

      Ledsen men….ge oss fakta inte rykten!

      • Bertil on 5 augusti, 2018 at 18:39

        Det om fartyget utanför Helsingborg är taget från Polisens hemsida (se länken) och när det gäller fartyget utanför Loftahammar så refererar VT till polisutredningen (om man läser ordentligt).

        Svar på några av dina frågor:
        MAKASSAR HIGHWAY som ägs av K Line (Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd) är registrerad i Panama och är ett biltransportfartyg. Det var på väg från Cuxhaven till Södertälje enl, Statens Haverikommission https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/makassar-highway-grundstoetning-utanfoer-vaestervik med en last av bilar. Exempel på kommunikationsutrustning är mobiltelefoner/satellittelefoner och radio.

        • KalleB on 6 augusti, 2018 at 20:41

          Så bra. Hört talas om “Radar” “Anticollision systems” “Autopilot” Internationella krav på bemanning på bryggan etc etc. Makassar gubben hade 0,3 (ca) i blodet och det är inte stupfullt,bara inkompetent. Den andre gubben,nu häktad,var typ stupfull…men var fanns utkiken på bryggan? Många frågor återstår…oändligt många fler om ekonomiskt ansvar,försäkringar,ersättningar etc åratal av oändliga förhandlingar mellan parterna.

          Och svenska politiker gör ett stort nummer av mer nykterhetskontroller på sjön!

  3. Jinge on 4 augusti, 2018 at 19:00
    • KalleB on 4 augusti, 2018 at 19:46

      Ja,det innebär att han förlorar körkortet i Sverige för roderfylla. Samma som om roddbåten kört för fort. Måhända finns det andra regler man kan åberopa nu (EU-regler),vad vet jag?

      • Jinge on 4 augusti, 2018 at 20:32

        Nu var han inte svensk, men han lär dömas till fängelse och sedan är han väl körd som sjökapten. Det måste rimligen anses vara ett mycket grovt brott. I en svensk domstol som blir det ett fängelsestraff, sedan är han rimligen rökt som fartygsbefäl.. Dessutom så kostar det här rederiet enorma summor..

        • lingon on 5 augusti, 2018 at 01:10

          Enligt sr.se “Rysk befälhavare hade 2,5 promille i blodet”… Hur är det, hade inte en vanlig människa varit mer eller mindre död vid den koncentrationen? Fast det är klart har man fötts upp på vodka lär man väl stå pall för en del, även om man kanske inte ska bege sig på att köra båt genom ett trångt Öresund. De ödsliga vidderna ute på riktiga stora vida havet, eller möjligen landbacken i Sibirien, hade förmodligen lämpat sig bättre för sådana övningar…

          • Jinge on 5 augusti, 2018 at 03:45

            Inte lämpade områden eftersom man de facto måste se till att skutan kommer dit den ska. I det här fallet så så tycks automatstyrningen inte ha fungerat. På fartyg idag ställer man in kompasskursen sedan sköter fartyget sig själv, men inte ens var han kapabel till… Ja, 2,5 promille är normalt en dödlig dos, om man inte är tillvand…

  4. el Persson on 5 augusti, 2018 at 19:20

    Kan inte låta bli, i detta sammanhang, även geografiskt, att berätta en historia, som gick medan jag bodde, och turade, i Helsingborg. Eller är det en skröna? Vet ej.
    När jag 1964 kom till Helsingborg, för att gå på gymnasiet, hängde en en löpsedel på elevkårens materialbutik i källaren, som handlade om att en LB-färja med Gromyko ombord fastnat i isen utanför Helsingborg. Några teknister, som varit med på färjan, berättade om fri servering medan de satt fast. För en inbiten turare lät det som en våt dröm. Trots idoga försök under åren blev isen aldrig av den kvaliteten att jag lyckades fastna.
    Nu till själva historien. Det sades att det hände att Snekkerstenfärjan då och då gick på grund, och att kaptenen då kom nedrusande till baren, beordrade fri bar, och var den förste att kolka i sig. Kaptenen hade varit berusad redan innan, men genom denna manöver, så kallad efterdrickning, kunde han undgå efterräkingar. Snekkerstenrutten tog längre tid, men jag har turat även med den många gånger; fick ibland gratisbiljetter när jag handlade i Helsingør, och det var ju synd att inte använda dem. Men LB-färjorna var i en elitdivision, medan Snekersten-färjorna tragglade i gärdsgårdsserien; för att vara snäll. Men trots dessa stoiskt genomlidna försök från min sida, att få uppleva fri bar, sket det sig. DÅ trodde jag helt på historien; idag undrar jag dock om det inte egentligen var en skröna.
    PS. Var löpsedeln också fusk för erfarna teknister att impa på oss lättlurade “nollor” med en skröna? Har inte lyckats vidimera den så här ett drygt halvsekel senare, även om vintern 1962-63 kanske var kall nog. DS.

    • Jinge on 5 augusti, 2018 at 21:15

      Googla !!

  5. KalleB on 7 augusti, 2018 at 16:39

    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:3.4/centery:50.8/zoom:4 Lite trångt kan synas…men det är en massa som flyter!

    • Jinge on 7 augusti, 2018 at 16:45

      Med tanke på båtar som kör upp på land? Jo jag kollar den där sidan lite då och då. Hade jag ägt ett motorskepp så hade jag säkerligen installerat Marinetraffic vid sidan om sjökortsplottern, radarskärmen och navnetdisplayen… 🙂 Då kan man åka båt även i tät dimma…

    • lingon on 7 augusti, 2018 at 21:26

      Och sen alla de andra båtarna som inte syns i det systemet…

      • Jinge on 7 augusti, 2018 at 21:38

        Fast det är småbåtar, de knuffas bara åt sidan, ibland våldsamt.. 🙂

  6. lingon on 8 augusti, 2018 at 18:42

    Såg just i HD att det framkommit ytterligare detaljer i ärendet med skutan som gick på utanför skånska kusten. Enligt bladet hade kapten en whiskyflarra i högsta hugg när han påträffades av kustbevakningen. Tidningen talar om en ’liberal alkoholpolicy’…

    • Jinge on 8 augusti, 2018 at 20:34

      “Liberal” –> VANSINNIG !!

      • lingon on 8 augusti, 2018 at 21:11

        Hehe, en talande illustration för vad liberal står för. Den mindre bevandrade torde på detta sätt få en begriplig förklaring på begreppet dito politik 🙂

    • el Persson on 8 augusti, 2018 at 23:13

      Kanske ett försök till eftersupning? Per Gahrton blev friad 2008 från rattfylla efter eftersupning, försökte igen 2015 med 1,89 promille, men den gången blev han dömd. https://www.expressen.se/kvallsposten/per-gahrton-atalas-for-rattfylla–igen/
      Min inställning till detta är att blodprov ska tas vid misstänkt rattfylla, och det värde som då fås ska gälla. Om någon genom eftersupning höjt promillehalten får hen skylla sig själv, det vill säga rätten ska inte ta någon hänsyn till eventuell eftersupning. Möjligen skärpa efterräkningarna eftersom personen då uppenbarligen har problem med drickat. Det borde lösa problemet med eftersupning.

      • lingon on 10 augusti, 2018 at 17:21

        Makalös prestation att kvickt och lätt trycka i sig närmare två promille på vin i mjölkförpackning. Något för Guiness rekordbok 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close