Glada samer i Girjas sameby i Killingi

4 juni, 2018
By

Girjas sameby kallades tidigare för Norrkaitums sameby, och i Killingi1 har jag tillbringat mycket fritid. Jag har tidigare varit en passionerad flugfiskare och har fiskat i Kaitumälven ett antal somrar, tillsammans med familjen inklusive småbarn minst två-tre gånger.

DN: ”Glädje bland samer efter tingsrättsdomen. Girjas sameby har ensamrätt till småviltsjakt och fiske inom byns område, enligt en dom i Gällivare tingsrätt. Det uppmärksammade pilotfallet som pågått sedan 2009 handlar om vilka som ska få bestämma om jakten och fisket i fjällområdena ovan odlingsgränsen – staten eller samebyn.

Svenska samernas riksförbunds ordförande Jörgen Jonsson tog emot domen med glädje. – Jag är glad, men samtidigt är det ingen glädje att man måste ta samiska rättigheter inför domstol, säger han till Sameradion.”
KillingiTidigare har trakten runt Killingi varit Norrkaitums samebys vinterviste, ett ställe som på sommaren tog emot turister som dels kunde hyra rum, men man kunde också hyra en gammal skolkåta som på bilden nedan. Men nu har samebyn bytt namn sedan ett antal år och heter Girjas sameby.Killingi, SkolkåtaMan har sparat fyra gamla skolkåtor, kåtor där samebarnen fick bo sedan de också inordnades under skolplikt. Där bodde de på risbäddar täcka av renskinn och det finns en järnspis i varje kåta så frysa behövde de inte. (Mina barn skymtar till vänster i bilden. Nu är de större, bilden är över fyrtio år gammal)KillingiSjälva samhället Killingi syns på bilden ovan, där finns det permanentboende och när jag var där senast så fanns det också ett antal sameslöjdare. Ett café håller man sig dessutom med, och lata turister kan till och med beställa lunch och middag där. Det finns andra stugor att hyra, och stället är mycket populärt bland sportfiskare.KillingiSjälv så har jag fångat både röding, sik, öring och harr på fluga, jag har dessutom sett en storlax i Killingifallet, en fisk som rimligen borde ha vägt minst tjugo kilo. Det var en riktig jätte, men just då hade jag med mig ett lätt splitcanespö som maximalt klarar en fisk på ett kilo. Dessutom undrar jag om jag hade kunnat bärga en så stor fisk med mitt tvåhands haspelspö.KillingiJag gläds åt samebyns seger i tingsrätten. Jag hoppas att den står sig i högre instans också. Och tillhör du själv en av dem som gillar att vara bakom flötet så rekommenderar jag Killingi, där rinner Kaitumälven rakt igenom byn. Men tänk på att vattnet kommer från Kebnekaises fjällområde, inte ens när det är som varmast är vattentemperaturen badvänlig. Ska du vandra nedströms och fiska så tänk på att det är bra om du och dina fiskekamrater sjunger högt när ni går. Annars riskerar ni att hamna mellan en björnmamma och hennes ungar

(En ett par år gammal bloggpost framflyttad till idag…)

  1. många av samerna bor i Stora Sjöfallet []

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

17 Responses to Glada samer i Girjas sameby i Killingi

  1. Anders on 4 februari, 2016 at 06:44

    Hålan håla!

    • Jinge on 4 februari, 2016 at 07:16

      Ja på vintern så är det nog inget vidare..

  2. lingon on 4 februari, 2016 at 19:30

    Härligt lugnt och skönt på en sådan plats kan man tänka sig. Inte någon storstadsstress med yra pax som springer hit och dit utan att se upp från sina dumma fåniga radiokommunikationsinstrument…

    Fin bil på färjan!!

    • Jinge on 4 februari, 2016 at 21:05

      Sen ett antal år så finns det nu en bro över älven. Visst ja, du gillar grodätarbilar. Själv kunde jag inte låta bli att tända stopplyktan.. 🙂

      • lingon on 6 februari, 2016 at 23:45

        Hehe, en färgklick i en sv/vit bild är ju supereffektfullt. Tar nästan udden av paddan 🙂

        • Jinge on 7 februari, 2016 at 01:36

          Bara normal klåfingrighet.. :-/

  3. joakim on 5 februari, 2016 at 00:01

    Men även om man uppskattar urbefolkningar (typ indianer) & deras försök att behålla sin kultur (vilket jag gör), kan man ändå inte “problematisera” PRINCIPEN när ett utvalt fåtal ges rättigheter andra inte får? Om man tänker sig en påhittad situation där pursvenska “släkten Marklund” kunnat dokumentera sin närvaro på en geografisk yta i säg 1000 år & som därför ges rätt att “stifta lagarna” för detta område..vore det rimligt? Skulle alla tycka det var så naturligt & självklart? Vissa kanske skulle anse att släkten Marklund borde ha samma lagbok att rätta sig efter som alla andra?

    • Jinge on 5 februari, 2016 at 03:42

      Fast samer stiftar inte lagar, att de har vissa rättigheter eftersom de är ett urfolk finns det väl inget att säga om?

      Vad är det du tycker att de får bestämma?

      • joakim on 5 februari, 2016 at 16:09

        Innebär inte domstolens beslut ett “monopol” på jakt & fiskerättigheter, att man bestämmer exklusivt över dessa saker? Hörde jägare på radion som hade synpunkter, en hel lista faktiskt..

    • el Persson on 5 februari, 2016 at 10:13

      Det handlar inte om att stifta lagar som Jinge kommenterat ovan, det handlar om att tillämpa normal svensk rätt, samma lag som gäller söderöver.
      Du behöver inte ens en påhittad situation. En familj kan ha köpt mark, inneha den av hävd, fått den som kunglig förläning osv. Den familjen har jakt- och fiskerättigheterna på den marken. Några exempel: du har inte rätt att ge dig ut för att jaga på marker som tillhör familjen Wachtmeister på Vambåsa, inte heller på det mycket lilla skogsskifte min släkt ägde, som daterade sig till den finska inflyttningen. Den mark de inflyttarna tog i hävd fick de.
      Allt detta bokfördes i olika typer av jordeböcker eller fastighetsregister, och normalt anses ägaren ha rätt till det ekonomiska utnyttjandet av sin mark. Samerna, som av tradition använt marken norröver, har aldrig tillerkännts samma rättigheter som Wachtmeister eller oss andra sörlänningar. De har aldrig införts som ägare i jordeböcker, svenska staten har aldrig sett dem som ägare av den mark de traditionellt brukat. Och hur skulle det fungera? Äganderätten söderöver är individuell, det är en person, fysisk eller juridisk, som äger marken. Samerna brukade marken kollektivt, som en allmänning. Det som brukas av alla äger ingen tyckte staten och lade beslag på allmänningar i hela landet, inklusive hela Norrland.
      Här finns inte bara en kollision mellan synen på hävd för individer och kollektiv, men också mellan hävd och bok. Svenska staten är här oerhört boksynt: det finns inget i jordeböcker eller ägarregister som tyder på att samerna någonsin har ägt denna mark, samtidigt som samma stat vägrat bokföra samernas, hävdvunna & kollektiva, rätt.
      Så om samerna hade bildat ett aktiebolag på 1000-talet för att äga och förvalta Norrland hade deras äganderätt varit skyddad av den svenska staten. Att de inte tänkte på det då! Nu får de, eller snarare deras ättlingar, skylla sig själva, enligt Sverige!

      • Jinge on 5 februari, 2016 at 10:23

        Bra skrivet !!

      • joakim on 5 februari, 2016 at 15:34

        Men om då exemplets “släkten Marklund” INTE äger den mark där de bor, rent formellt, med då genom sin “status” som långtidsboenden på platsen ges sådana rättigheter..kanske släkterna Nilsson & Nordströms som levt på samma plats i “bara” 500 år (och inte ges sådana privilegier) tycker att likhet inför lagen känns fjärran? Och om domstolarna dessutom hänvisar till att “släkten Marklund” är av en särskild “pursvensk etnisk tillhörighet”, som Nilssons & Nordströms inte anses tillhöra, då kanske de sistnämnda även tycker att besynnerlig “särbehandling” baserad på RAS smugit sig in i situationen? Jag vet ju inte, utan låter bara tankarna sväva..

        • el Persson on 6 februari, 2016 at 20:09

          Du trasslar in dig i en massa teoretiska familjer i stället för att diskutera verklighetens Sverige.
          I större delen av Sverige har det genomförts skiften etc och bokförts ägare. Många gånger har det varit den som bott på platsen. Som jag skrev allmänningar lade staten beslag på, eller försökte. Stora delar av Norrland hörde dit. Det var aldrig tal om att samerna skulle kunna göra anspråk på de områden de brukade, att kunna registrera sig som ägare. DET är den springande punkten.
          Om en bit land har en registrerad ägare äger den marken tills ägaren väljer, eller tvingas, att sälja. Stora delar av husen i Stockholm står på kommunägd mark med tomträtt och årlig tomträttsavgäld. På fideikommissen fanns det arrenden som kunnat ärvas i generationer; det diskuteras fortfarande om de brukarna ska ha möjlighet att köpa loss gården eller ens ha förtur när den säljs. Men i de fallen finns det registrerade ägare.
          De svedjefinnar som flyttade till finnbygderna registrerades helt enkelt som ägare till den mark de brukade. Den sågs som ägarlös, eller snarare statlig. Med dessa bosättningar skulle svenska staten få uppsikt över obebodda områden. Samerna däremot fick inte chans att registrera sig. Det domstolen nu gjort är kanske vad som är möjligt att korrigera idag, ett halvt erkännande av att samerna inte skulle berövats äganderätten en gång i tiden.
          Du skrev “Innebär inte domstolens beslut ett ”monopol” på jakt & fiskerättigheter, att man bestämmer exklusivt över dessa saker?” Jo. Precis som SCA har monopol över dessa rättiheter i sina skogar, Wachtmeister i sina och Rune Anderssons bolag på Eriksberg. Vad är det för konstigt med det? Du kan jaga kronhjort på Eriksberg, men du får betala för det … multum! På samma sätt kommer det att bli i dessa områden. Jägare kommer att kunna fortsätta att jaga där, fiskare att fiska. Men avgifterna kommer att gå till samebyn. Ganska bra tycker jag. Lär ge bättre viltvård också.

          Till sist. Du skriver “”särbehandling” baserad på RAS”. Har du missat att det inte finns olika mänskliga raser? Som Svante Pääbo konstaterat är vi alla afrikaner under huden. Smaka på det Åkesson & Söder. Det är numera enbart rasister som vidhåller att det finns olika mänskliga raser. Så om nu dina “Nilssons & Nordströms” tillhör nazisterna så lär de säkert lägga skulden där. Men å andra sidan gör de ju det för allt de inte gillar ändå.

  4. Johan Patrik Johansson on 23 april, 2017 at 22:47

    Härliga bilder Jan Inge,Killinge samhälle har ändrats drastiskt sen kommunen beviljat rivning av byns äldsta hus “Tervahauta” huset med anor från 1700-talet blev rivet efter godkännande från byggnadsnämnden 2017-01-26(Med inkomna uppgifter)att huset var byggt år 1900.Huset som en gång i tiden varit byns knutpunkt med Nomadskola,Bönehus och Lanthandel! Tillsyningsmannen Olof Anderssons bostad! Och han liksom brodern Frans Och Fadern Anders,härstammar från Sjaunja området och kom som drängar till Killinge by.Sen min födelse har många kulturbyggnader i Killinge gått rivningsödet till mötes,vilket är synd med tanke på att Kulturmiljön och landskapsbilden utarmas i byn.Dina bilder Jan Inge är värdefulla Byggnads bilder som visar det gamla Killinge blandat med 1940-talets byggnader!

    • Jinge on 24 april, 2017 at 01:19

      Tack! Kul, för ett par dagar sedan så hittade jag några negativmappar med bilder från 1974 eller 1974, dessvärre så har min gamla dator tackat för sig så och min “reserv” saknar CD-läsare. Ska försöka tanka hem programvaran så jag får igång filmskannern igen.. 🙂 Men som sagt, det är 40 år gamla bilder drygt, så det finns säkert åtskilliga redan om ni samlar på äldre bilder…

  5. Soren on 4 juni, 2018 at 08:14

    Snacka om Norrland! 🙂 Hur gamla är bilderna?

    • Jinge on 4 juni, 2018 at 08:25

      43-44 år…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close