Nu blir nog – Tiggeriet olagligt…

16 april, 2018
By

Nu berättar Morgonekot att frågan om tiggeriet kommer bli en valfråga i höstens val. Att många irriterar sig över tiggeriet är ett känt faktum, men det är inte alla som öppet säger sig vara motståndare till att människor reser hit från bland annat Rumänien, inte för att arbeta utan för att – tigga på våra gator och utanför våra affärer…

TiggerietSR/Ekot: ”En majoritet tillfrågade i en ny opinionsmätning från Novus vill förbjuda tiggeri i Sverige. Sex av tio är för ett förbud, medan två av tio är emot.

Frågan, som drivs av Sverigedemokraterna och Moderaterna, har märkts i den politiska debatten under en längre tid.

– Opinionen påverkas delvis av partiernas retorik, och framför allt av Sverigdemokraternas och Moderaternas retorik, för den här frågan har varit på dagordningen under ganska lång tid, säger Andrea Spehar som är docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.”

Nu berättar morgonekot att frågan om tiggeriet kommer bli en valfråga i höstens val. Att många irriterar sig över tiggeriet är ett känt faktum, men det är inte alla som öppet säger sig vara motståndare till att människor reser hit från bland annat Rumänien, inte för att arbeta utan för att – tigga på våra gator och torg samt utanför våra affärer.

För mitt vidkommande behövs ingen opinionsmätning. Jag har skrivit om tiggeriet ett antal gånger och fått många reaktioner på mina åsikter. Och utan att överdriva så kan jag säga att minst åttio procent av dem som reagerat håller med mig om att tiggeriet har blivit ett störande inslag i människors vardag. Dessutom så är det många, som precis som jag själv sympatiserar med den politiska vänstern i landet, men från den gruppen så brukar man be mig att -inte- citera deras mejl eller kommentarer.

Jag har inte några synpunkter på det, att i ett privat mejl berätta att man huvudsakligen håller med mig i min kritik av gatutiggeriet Tiggeriet betyder inte att jag behöver stödja mitt eget resonemang på andra, men det stärker mig förstås i min uppfattning. Det är tydligen inte politiskt korrekt inom vänstern att öppet deklarera att man störs av tiggeriet, och det oavsett varför man irriteras. En sådan hållning är helt ok för mitt vidkommande, men själv väljer jag givetvis att öppet skriva om min egen ståndpunkt.

Tyvärr så kommer både Sverigedemokrater och Moderater utnyttja den opinion som redan idag finns mot tiggeriet, vilket knappast är speciellt förvånande. Men det finns även klara tendenser till tiggerimotstånd inom – samtliga partier i Sveriges Riksdag, och det utan undantag. Skulle man fråga landets riksdags-
ledamöter vad de personligen tycker så skulle det bli en absolut majoritet som var negativ. Om de sedan skulle våga skriva under en motion om att förbjuda tiggeriet är en annan sak, de allra flesta vill/vågar inte stå för sin åsikt offentligt, något som tydligen särskilt gäller människor som är invalda i diverse politiska församlingar

i

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

10 Responses to Nu blir nog – Tiggeriet olagligt…

  1. el Persson on 16 april, 2018 at 11:52

    Ett förbud blir rätt svårt. Ska exempelvis Frälsningsarmén tvingas sluta hålla sin gryta kokande? Ska olika typer av bössinskramlingar bli olagliga? Däremot håller jag med helt om att det inte är människovärdigt att försörja sig genom att tigga. Som jag påpekat förut: för att resa inom EU måste en kunna försörja sig på ett eller annat sätt. Tiggeri är inte ett sätt att försörja sig i Sverige, så de rumäner och bulgarer som kommer till Sverige ska ha tillräckligt med pengar för att försörja sig för den period de är här. Den som verkar försörja sig genom tiggeri ska skickas hem omedelbart, de har uppenbarligen inte tillräckliga medel för att försörja sig.

    • Jinge on 16 april, 2018 at 13:12

      Sant, men ska de behöva visa upp cashe för tullarna menar du? De kan ju hävda att de har erforderliga slantar på ett kort… Knepigt läge, dessutom är de EU-medborgare, ska även tyskar visa plånboken ?

      Antagligen så måste vi utträda ur EU först, något som jag inte har några invändningar mot.. 🙂

      • el Persson on 16 april, 2018 at 13:37

        Eftersom passtvånget fortsätter att gälla över Sundet kan gränspolisen förutom att kolla pass också fråga om pengarna. Samtidigt meddela att den som sitter och tigger blir hemskickad på egen bekostnad.
        Egentligen är jag emot att sossarna avskaffade passfriheten mellan Sverige och Danmark. Då blir det det senare alternativet som gäller. Kanske vi ska skicka hem dem på hemlandets bekostnad? Kanske ge dem svenskt försörjningsstöd, och kräva hemlandet på pengarna? Cleara via Bryssel! Någonting som som sätter eld under baken på dess regeringar, och får det att bränna till i deras korrupta plånböcker?
        Jag vet som sagt inte. Vad jag vet är att med en sådan lag hade vi inte kunnat stå utanför affärer, och andra ställen, och samla in pengar till FNL en gång i tiden. Så hur göra för att inte kasta ut barnet med badvattnet?

        • Jinge on 16 april, 2018 at 14:56

          Att samla pengar till FNL känns inte speciellt aktuellt just nu, men nog sjutton kan man sätta P för tiggeriet när det gäller folk som inte ens kommer från Sverige. I värsta så får man skaffa tillstånd först. Men det är ett ICKE-problem eftersom varje land bör ha en egen socialtjänst, finns inte motsvarande verksamhet så betyder det i alla fall inte att de som skulle omfattas av en sådan ska resa till Sverige och tigga här. Varje EU-medlemsland ska ta ansvar för sina egna medborgares välfärd.

          • el Persson on 16 april, 2018 at 15:34

            Jag håller definitivt med. Jag tog 400 499-0 som exempel, helt klart inte aktuellt nu, men den insamlingen skulle varit omöjlig då om vi haft en lag mot tiggeri på den tiden. På samma sätt som jag tog Frälsningsarmén av idag. Samma sak skulle skulle gälla ALLA insamlingar på, mer eller mindre, offentlig plats. Skulle det göras undantag för bössinsamlingar skulle tiggarna före sig med bössor. Det talas redan om att vid ett förbud mot tiggeri kommer tiggare att förse sig med instrument, och spela. Så en lag mot tiggeri kommer inte att hjälpa, därav att kasta ut barnet med badvattnet.
            Rätt väg att gå är att se till att en EU-medborgare, som vill vistas i Sverige, ska ha tillräckliga medel, eller ett i Sverige acceptabelt arbete, för att klara sin försörjning under vistelsen, oavsett längd.
            Det jag skrev ovan om att Sverige kunde gå in och ta vissa utgifter var under förutsättning att hemländerna tvingades betala Sverige för utgifterna, ungefär som när en EU-medborgare får vård på resa utomlands, och det hela ska clearas via Bryssel.
            Sedan borde EU se till att dessa länder tar ansvar för sina medborgare, och gör de inte det skulle EU ta av EU-anslagen till dessa länder och dela ut pengarna direkt till behövande där.
            Jag är alltså på inget sätt oense om vad som behöver göras, det handlar mer om hur!

            • lingon on 16 april, 2018 at 17:39

              Knepigt problem. Eftersom vi är med i EU skulle förstås även det motsvarande gälla för alla EU-medborgare. Dvs, kontrollanter som skärskådar oss och om vi inte har fickorna fulla med slantar kan vi tex inte resa över till Helsingör om vi vill gå i land. Vi skulle få göra en sedvanlig tura och hoppa över Helsingörsbesöket för att returnera oss direkt till att åter gå i land i Helsingborg utan Danmarksbesök. Har vi då inte pass eller annan godkänd ID-handling med oss så kanske vi inte ens kommer in i Sverige igen, i synnerhet om vi inte är blonda o blåögda… Knepigt som sagt 😉

              • el Persson on 16 april, 2018 at 22:58

                Tura sedvanligt? Då var en alltid tvungen att gå iland. Fast det är längesedan jag turade, ett antal decennier. Så göra Helsingör går säkert bra. Men om jag har förstått det rätt måste en ha ID-handling för att ta sig iland på den svenska sidan, så utan blir det kanske att stanna på båten eller emigrera söderut.

          • lingon on 16 april, 2018 at 17:29

            Tja alltså, senast igår tror jag det var svt rapporterade att försäkringskassans handläggare av sina chefer uppmanades att meddela avslag i ett visst antal ärenden för att få behålla eller höja sina löner, om jag nu inte fick allt om bakfoten. Så vem litar då på det så kallade skyddsnätet i Svedala, oaktat ministerns uttalande om fördömande av förfarandet? Mot den bakgrunden skulle jag nog inte vara för säker på att socialtjänsten bistår ens de egna medborgarna i ankdammen… Därför ska man kanske inte heller vara för säker på att inte hamna i situationen att stå eller sitta och skramla med en pappmugg om man hamnar i trångmål. Ska man då skilja på det egna landets och tillresta medelslösa?
            https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-om-att-handlaggare-pressas-att-ge-avslag-helt-oacceptabelt

            • lingon on 16 april, 2018 at 22:31

              Och idag fortsätter rapporteringen på svt om FK. Flera handläggare bekräftar att avslag ger högre lön. Så det sociala skyddsnätet, finns det på riktigt, är det bara snack, gäller det värkligen för alla och alltid?! Kanske för tidigt att införa tiggeriförbud när inte ens ankdammen klarar att ta hand om sina medborgare. Kanske oxo dax att fundera på om man då kan kräva att andra ska göra det…

            • el Persson on 17 april, 2018 at 00:08

              Försäkringskassans uppdrag är att få ned sjuktalen. Med en sjukvård i kris kanske enda vägens politik för Sjuka Kassan är att avslå ett antal ärenden, på det att chefer kan få beröm från De Som Bestämmer, befordringar, kanske bonusar. Det viktigaste är att hålla Nomenklaturan på gott humör. Så jag är inte heller så säker på Soc i framtiden. Vi måste inse att det viktigaste för diverse chefer inom det offentliga är att se till att det finns pengar för politikerna att disponera, då får de en klapp på axeln. Och det område som verkar ligga dessa närmast är att öka finansieringen av sina egna organisationer. Enligt Kammarkollegiet, återgett på TextTV, har politikerna öppnat ymnighetshornet åt sig själva med i snitt 15 millar per år de senaste fyra decennierna. Så pappmuggen kanske blir det nya Soc i Sverige oxå. Jag håller nog på att varje land i första hand ska ta hand om sina egna, men att vi som goda grannar här på klotet samtidigt hjälps åt.

              Något om EU oxå. Jag röstade för medlemskapet i EU, och skulle idag rösta för fortsatt medlemskap i en Swexitomröstning. Det innebär inte att jag är nöjd med hur saker och ting blivit. Och en sak som jag är skitförbannad på är att EU i förhandlingar med, exempelvis, stater i Afrika enbart ser till EUs bästa, att EU ska ha rätt att så smärtfritt som möjligt exportera sina varor, dumpa varor som slår ut lokal produktion, samtidigt som man skyddar producenter i EU. EU träffar avtal med korrupta regeringar om fiskerättigheter som leder till utfiskning, och tvingar lokala fiskare till att lägga upp, kanske bli pirater. Om EU istället agerade som en god granne skulle människor i många länder söder om EU få hopp om en bättre framtid utan att behöva fly, och på längre sikt skulle både EU och dessa länder bli framgångsrikare. Swexit skulle inte på något sätt förbättra situationen, som jag ser det.
              Ungefär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.




Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close