Rashatare brände moské i Järfälla..

1 maj, 2017
By

Personligen så har jag inte någon närmare relation till religioner, men jag är av den bestämda uppfattningen att i de mänskliga fri- och rättigheterna så ingår det att var och en ska få tro på det hen vill, och det oavsett vad det är man tror på. Men i Sverige år 2017 så anser vissa att man inte ska få vara muslim, är man det så ska de troendes moské – brännas…

moskebrandSVT: ”Moskén Imam Ali Islamic Center i Järfälla norr om Stockholm började brinna under söndagskvällen. Räddnings-
tjänsten ryckte ut med ett stort antal enheter och arbetade för att släcka branden. Senare under natten ändrade polisen brottsrubriceringen till mordbrand. – Den verkar vara anlagd utifrån, säger Lars Byström, presstalesperson vid Stockholmspolisen…

…– Vi jobbar där för fullt. Det hade brunnit genom taket innan vi var framme så det var en ganska kraftig brand då, sa Tobias Åkesson på Storstockholms räddningscentral till SVT Nyheter vid 00.30-tiden.”

moskebrandAtt det är en lika vansinnig som feltänkt inställning framstår som helt klart bland mer än nittionio procent av alla svenskar. I vart fall utom det lilla gäng som fäller upp högra armen i tid och otid, de som också protesterar vilt utanför synagogor. Det är ett sorgligt faktum, och oavsett var vi själva tycker och tror så är det fritt att hylla vilka gudar som helst i Sverige, man har till och med rätt att vara helt ensam i sin egen religion.

Tänk om vi alla skulle börja bränna ner de samlingsplatser som finns för religiösa, där de kan ägna sig åt att be. Hur många religioner skulle klara sig undan att få sina lokaler nedbrända i så fall? Jag vet inte hur många procent av oss som bor i det här landet tror på något slags gud, men tänk om alla de som tror på Adolf skulle få sina hem, lokaler och mötesplatser uppeldade?


i


Tags: , , , , , , , , , , , ,

12 Responses to Rashatare brände moské i Järfälla..

  1. Berone on 1 maj, 2017 at 07:22

    Det var en shiitisk moské. Om ingen trovärdig ansvarig för branden frivilligt träder fram så torde även sunniter vara lämpliga kandidater som misstänkta i en opartisk polisutredning.

    Kom ihåg moskébranden i Eskilstuna som skylldes på sd. Sd var det inte, möjligen (vet inte om det blev något definitivt fastslaget i utredningen) att det var något slarv med eld inne i moskén som orsakade eldsvådan. Man bör m.a.o. vara försiktig med slutsatser innan ordentliga fakta kommer på bordet. Du minns väl själv fiskaren i Sandhamn som omedelbart utpekades som rysk grodman?

    • Jinge on 1 maj, 2017 at 07:43

      Så du är SD:s talesman? Det spelar ingen roll vilken inriktning moskéns ägare har, ingen moské, kyrka eller religions lokaler ska brännas i Sverige. Färdigpratat!

      • BobBurger on 3 maj, 2017 at 22:08

        Nja, fast nu svarade du inte inlägget ärligt. Din övertext säger ”Rashatare bränd moské…” Berone pekade bara ut att sådant är rationellt oärligt. Eller menar du att Sunni och Shia är skilda raser? Sunni och Shia har legat i luven på varann sedan Muhammed dog. Och de har inte stannat vid att bara kivats. Sverige är idag en skådeplats för motsättningar mellan immigranter. Jag har tex vänner på båda sidorna om det Bosniska kriget. Jag kan inte låta dem träffa varandra, enligt båda gruppernas önskning.

        Poängen är att du förutsätter att rasism ligger bakom, och att det är en Svensk som gjort det. Men det kan lika väl vara en Sunnimuslim eller kanske en Salafist som kommit nydligen till Sverige, och bestämt sig för att driva bort Shia fortare än kvikt. Du har inte kunskap nog för ditt blogginlägg.

        • Jinge on 4 maj, 2017 at 02:40

          Jag förutsätter ingenting, det är ett rimligt antagande.

      • Berone on 4 maj, 2017 at 13:35

        Ja, nu har det varit tyst några dagar. Kan vi gissa på att utredningen gått i stå efter att den först intagne släpptes ganska fort?

        Hur som helst, vad det gäller hörn så är det dumt att måla in sig i dem. Kommer utredarna tillbaka med en trovärdig förklaring till branden tror jag på den. Innan dess finns det ingen anledning att slå fast någonting, om man nu inte faktiskt är beredd att döma folk på tvivelaktiga antaganden. Men var har rättssamhället tagit vägen då?

        • Jinge on 4 maj, 2017 at 14:12

          Personligen så försöker jag undvika den sortens målande, att den intagne var släppt känner jag inte till, men när polisen uppger till media att en viss politisk uppfattning ligger bakom ett visst brott samt att media rapporterar det vidare så är det oxo fullt legitimt att spekulera i den riktningen i sociala media oxo. Om det nu verkligen var spekulation, för att gärningspersoner hämtar sina motiv till den sortens agerande utifrån rent rasistiska åsikter är vi nog många som är överens om..

  2. Christian on 1 maj, 2017 at 07:42

    Med tanke på att det är en shiamuslimsk moske bör man vara en smula försiktig med att peka ut de skyldiga. Tex för inte så länge sedan försökte någon sätta en shiamuslimsk bönelokal i Malmö i brand. Den misstänke för den branden är en sunnimuslimsk extrimist med sympatier för IS.

  3. Morgan on 1 maj, 2017 at 07:57

    Man bör tänka på att det var en shiitisk Moské? Vilka fler religionsyttringar tycker ni att man ska bränna? Synagogor eller Pingströrelsens lokler?

  4. Jinge on 1 maj, 2017 at 08:00

    Alla ska följa http://bilderblogg.se/regler-cookies, om inte så kommer kommentarerna raderas och skribenten spärras!

  5. Johan on 1 maj, 2017 at 09:21
  6. BobBurger on 3 maj, 2017 at 22:14

    Ja. Sociala medier är bland det sämsta stället att hämta sin info. Vi kommer aldrig kunna hitta en gemensam lösning när så otroligt många har en förutbestämd agenda. Visst, det är en omöjlighet att vara objektiv, men man skall ju åtminstone försöka. Annars raserar ju verkligen allt.

  7. Rod on 4 maj, 2017 at 07:34

    Vilken tom liten skit jag är som aldrig törs skriva vad jag tycker under mitt riktiga namn…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close