Sossarna slår ifrån sig igen…

16 maj, 2017
By

De flesta av oss har kunnat konstatera att antalet dödsskjutningar har ökat de senaste åren, våldet mellan kriminella växer och leder allt oftare till dödsfall. Nu berättar Anders Ygeman i Dagens Nyheter att ansvaret för detta ligger i första hand hos dem som röker hasch och marijuana, inte hos regeringen…

Rudan i HandenDN: ”Inrikesminister Anders Ygeman vidhåller att den breda allmänheten har ett ansvar för det eskalerande vapenvåldet. Nu vänder han sig till unga cannabisrökare: ”Det är klart att man kan ställa moraliska krav även på unga.

Anders Ygeman (s) läste under måndagen DN:s inledning av artikelserien ”Männen som skjuter”. – En bra genomgång, det är min första kommentar. Dels skildrar den övergången från ganska strikta strukturer till nätverk och mer lösa relationer. Dels speglar den hur vi under – säg tio, tolv, femton år – har sett växande arbetslöshet, växande klyftor som syns i termer av brottslighet och social utslagning.”

Jag måste erkänna att jag skäms lite för Anders Ygemans sätt att skylla ifrån sig, att peka på att någon annan har ansvar istället för honom själv. Han är trots allt inrikesminister, och han är givetvis den i regeringen som har ett direkt ansvar precis som justitieminister Morgan Johansson. Ska ytterligare någon klandras så är det väl regeringschefen själv, Stefan Löfven. Ingen av dessa män kan undandra sig ansvar för samhällsutvecklingen och den ökade beväpningen bland de kriminella, inklusive det kontinuerligt ökande våld som utförs med illegala skjutvapen.

Jag har lagt märke till attityden ett flertal gånger, möter socialdemokraterna någon form av kritik så pekar de konsekvent finger mot något annat håll, men indirekt har jag själv ett ansvar, jag har röstat på ett av partierna som utgör regeringsunderlag till den nuvarande regeringen, även om de inte har någon plats i densamma. Jag visste dessutom att de skulle rösta för att en socialdemokrat skulle bli regeringschef, men likafullt så röstade jag som jag gjorde. Även om jag känner mig tveksam idag så var det så jag röstade i det förra valet.

Till mitt försvar kan jag förstås anföra att jag aldrig hade trott att sossarna skulle vara så mesiga att de skulle skylla på dem som röker hasch och marijuana. Personligen så anser jag att det är oförlåtligt att försöka vifta bort det egna ansvaret till det ökande våldet. Idag går det knappast en enda dag mellan olika slags skjutningar varav många får dödlig utgång. Att skylla sin egen ineffektivitet på ett antal introverta flummare är faktiskt aningen mer magstarkt än vad man kan förvänta sig av en sosse. Samma förklaring passar förstås bra då det gäller insmugglingen av vapen och ammunition, det är haschrökarnas fel, inte sossarnas. :-I


i


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 Responses to Sossarna slår ifrån sig igen…

  1. Sune on 16 maj, 2017 at 05:42

    Det finns vettiga sossar, men de kommer aldrig att sitta i någon S-regering…

  2. Kap Kennedy on 16 maj, 2017 at 08:01

    Ygeman har helt rätt i den övergripande slutsatsen: att vi alla (allmänheten) har ett ansvar för att inte understödja den organiserade brottsligheten. Detta gäller allting som överhuvudtaget kan knytas till brottsutövande. Köpa narkotika, åka omöjligt billig taxi, handla uppenbart stulna saker på Blocket, etc. Även att köpa svarta tjänster, som ju iögonfallande många svenskar tror är en harmlös handling, ingår ofta i ett större syndrom av yrkeskriminalitet.

    Att våldsmännen har visat sig vara unga drogmissbrukare är kanske inte så märkvärdigt. Det mönstret känns igen från den senaste tidens europeiska utveckling. I Frankrike och Belgien är det huvudsakligen i sådana miljöer man numera letar radikaliserade extremister. Man kan fråga sig vilket som egentligen radikaliserar dem mest: islamism eller den dagliga jakten på något att bli hög av. Jag håller med om att frågan om vapentillgången är den mest akuta i det sammanhanget.

    Men det som ändå är viktigast är att förstå är hur allting hänger ihop. När en Medelsvensson köper cannabis lämnar hen självklart ett bidrag till den organiserade brottsligheten. Det är inte kontroversiellt att påtala det.

    • Jinge on 16 maj, 2017 at 08:13

      Är det någon som har sagt emot?

  3. Valfisken on 16 maj, 2017 at 09:17

    proxy…

    • Jinge on 16 maj, 2017 at 10:14

      Du drar inga slutsatser av att jag inte godkänner kommentarer från anonymiseringsnätverk ??

  4. el Persson on 16 maj, 2017 at 10:52

    Ytterst är det naturligtvis alltid den som trycker avtryckaren som har ansvaret. Sedan kan vi alltid diskutera omständigheterna, som Kap Kennedy ovan.
    Och det är när Ygeman försöker just det som han inte bara jumpar på svag is; han plurrar i rätt rejält: HAN har inget ansvar! Ygeman råkar ju bara ha blivit minister, sitter på en taburett, och försöker för brinnande livet, nej jag skämtar: svällande bankkontot, hålla sig kvar. Vad mer ska HAN göra? För på den punkten har du rätt. Det verkar inte finnas någon sosse av idag som är beredd att ta något som helst ansvar för något annat än att lyfta sin rejält tilltagna lön och följande pension. Möjligen för det som råkat falla väl ut också. I övrigt gäller någonannanismen: det är alltid någon annans fel och ansvar.
    Av någon anledning kommer jag allt oftare att tänka på H C Andersen när jag funderar över dagens politiker. Är det att undra över att människor desperat söker efter alternativ när de ser hur avklädda dessa höga politiker ständigt blir? Höga av vad? Det blir som att välja mellan pest och kolera. Det är inte enbart Jimmie´s ansvar att alltfler väljer pesten!

  5. Gert on 16 maj, 2017 at 15:01

    Vad skulle hända med kriminaliteten om Sverige tillät cannabis för eget bruk? Alltså samma politik som i Portugal, Uruguay och delstater i USA? Finns det ingenting att lära av deras erfarenheter? Troligen inte, vi vet ju alltid bäst, och alla andra borde lära av oss…

  6. Kamelsilen on 19 maj, 2017 at 01:03

    I USA är man åtminstone konsekvent, alla får ha vapen på sig men skjuter man folk hej vilt blir det livstid alternativt giftsprutan. Här finns ingen logik, i praktiken är det tillåtet att ha vapen på sig (1 – 3 timmar på polisstationen brukar det bli) och skjuter man ner folk hej vilt får man ett straff som skulle få öronen att trilla av på varje anständig jurymedlem i en amerikansk brottsmålsdomstol. Så kan det inte få fortsätta, antingen väljer man USA:s väg, eller så ska det medföra minst 2 års fängelse för innehav av illegalt anskaffat vapen, och det utan att få åtnjuta någon sorts märkvärdig straffrabatt. Självklart föredrar varje civiliserad människa det senare alternativet. Hög tid är det för sossarna och Dörrmattepartiet att bestämma sig, om man ska ha någon liten chans att kunna regera efter september 2018.

    • el Persson on 19 maj, 2017 at 13:46

      Håller helt med om att olaga innehav av exempelvis skjutvapen eller sprängmedel ska innebära två kalenderårs fängelse, och det utan att passera gå. Det ger gott om tid för att hinna med rättegången. Straffrabatt ska endast ges när det bevisligen inte är ett vapen avsett för brott, exvis om det hittas ett gammalt vapen hemma hos en äldre senil människa. Straffet blir då lika med avsutten tid.
      Även på annan punkt är jag helt oense med svensk rättsskipning, precis som du. Jag är en rabiat dödsstraffsmotståndare, oavsett brott.
      Samtidigt är jag kanske på ett sätt mer hämndgirig. Jag tycker ibland att ett dödsstraff är för lätt. Jag vet att i Staterna kan folk sitta i dödscell i decennier men ändå.
      Den som får en livstidsdom måste mer eller mindre ha förstört en eller flera människors liv: personer som mördats, deras efterlevande. Det vore alltså rimligt att dessa brottslingar också fick sina liv förstörda, exempelvis genom att livstid alltid innebär fängelse tills de blir pensionärer, om de sköter sig väl, annars blir det kvarsittning. Men ALLTID minst tjugofem år. För mördare, som Stureplan eller Malexander, inom organiserad brottslighet eller terrorister, ska frigivningen stoppas vid minsta tvivel om att personerna inte har gett upp sitt tidigare liv.
      På många sätt tror jag att en sådan straffutmätning upplevs värre, straffet blir längre. I en dödscell sitter de flesta och filar på överklaganden, men ändå med hopp om att rädda livet. Först när alla möjligheter att överklaga är slut börja straffet verkligen kännas, men datum brukar sättas snart därefter, så den tiden blir oftast kort.
      Med min modell är livet nästan slut hela tiden personen sitter i fängelse.

      • Kamelsilen on 20 maj, 2017 at 00:46

        USA är ett gammalmodigt samhälle när det kommer till kritan, och inte minst avspeglar sig detta i deras syn på brott och straff. Med sina elektriska stolar, gaskamrar och giftinjektioner har man inte kommit längre än länder som Iran, Saudiarabien etc. Felet med deras fundamentalistiska tankesätt är att man tror att människan lever i den bästa av världar, och är goda till 99 %. Men det finns en återstående procent, som är av ondo, och för att den inte ska få växa till sig, måste den halshuggas eller sättas i elektriska stolen. Européerna har genom sina många krig blivit klokare, de vet att ondska och godhet fördelar sig ungefär fifty-fifty, och väntar därför ett tag innan de kastar den första stenen. Det absolut bästa av de många bra argumenten för inlåsning i stället för dödsstraff, är alla de som fått resning och blivit frikända (nästan alltid tack vare seriösa journalisters självuppoffrande slit), efter att ha suttit åratal i fängelse. Ja, förhållandena i USA:s högsäkerhetsfängelser är fruktansvärda, och det händer att fångar avstår från att överklaga det utdömda dödstraffet. Men så länge det finns liv finns det hopp, och i vår ofullkomliga värld kan ju allting hända.De som sitter t.ex. i ett fängelse i Kalifornien kan åtminstone hoppas på en jordbävning a la 1906, som ju förmodligen skulle göra grus av hela staten, inklusive betongmurar, galler, åklagare och brottmålsdomare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close