SL:s rashats-reklam revs av stans ungdomar

5 augusti, 2015
By

Igår var jag ute på Norra Djurgården en sväng, och på vägen hem därifrån passerade jag Karlavägen, jag funderade ett tag på om jag skulle svänga förbi Östermalmstorg för att ta några bilder på SL:s havererade reklampolitik. Man tillät nämligen rasistpartiet att annonsera på den lokala tunnelbanestationen.

SL och SD-reklamenVarför SL tillåter ett rasistparti att skräpa ner hela tunnelbanestationen med rashat förstår jag inte. Det är skattebetalarna i länet som bekostar SL via den skatt vi betalar, och med det vi betalar för våra resor. Men uppenbarligen så sitter det människor i SL:s ledning som tycker att det är helt ok att låta ett rasistiskt politiskt parti klistra upp sina affischer och banderoller på stadens tunnel-
banestationer. Det är ett gigantiskt magplask för SL eftersom de på det sättet gör mängder av företagets kunder både ledsna och besvikna.

Efteråt ångrar jag givetvis att jag inte åkte förbi Östermalmstorg. Dels hade jag fått demonstrera samtidigt som jag säkerligen hade lyckats ta en del bilder, men det viktigaste i denna fråga är hur det kommer sig att Stockholms Lokaltrafik värderar en sedelbunt i inkomst från reklamförsäljning högre än de värderar sina kunder. Det är mängder av resande med SL som har utländsk bakgrund, att man inte värderar dem högre är ett mysterium för mig.

Rimligen så borde SL ta sig en funderare på vad resenärerna tycker om rasistreklam innan man skriver kontrakt på att låta rashatarpropaganda sättas upp. Att ett antal ungdomar själva tog hand om saken visar att dessa ungdomar är betydligt klokare än dem som var med och beslutade om att sälja reklamplatserna i Tunnelbanan.

Ingvar Persson/AB: ”Dessa dagar är det fest på Sverige­demokraternas informationsavdelning. På sina håll verkar det som om det politiska Sverige inte talar om något annat än partiets osmakliga kampanj i Stockholms tunnelbana. Den sverigedemokratiska ursäkten har väckt avsky, vrede och skapat stort tumult. Precis som den var tänkt att göra.

För det är väl ingen som på allvar tror att Sverigedemokraterna köper reklamplats för surt förvärvade partistödspengar därför att de är oroliga för bilden av Sverige? Det är väl ingen som föreställer sig att budskapet – på lite bristfällig engelska – verkligen vänder sig utländska turister?”

Personligen så anser jag att Stockholms Lokaltrafik måste få tydligare regler när det gäller den reklam som tillåts inom kollektiv-
trafiken och på de ställen där SL har rätt att sälja reklamplats. Vi kan inte ha ett företag som ägs av staden och dess skattebetalare, och som bidrar till att såra en stor andel av sina egna kunder. De ungdomar som rev bort reklamen är värda all heder


i Andra om: , , , , , , , , , , , , ,


Tags: , , , , , , , , , , , , ,

7 Responses to SL:s rashats-reklam revs av stans ungdomar

  1. Erik S on 5 augusti, 2015 at 07:28

    Jag förstår inte hur SL tänkte när det gäller SD-reklamen. Trodde man att det skulle passera utan att uppmärksammas, eller trodde man att det skulle passera utan bråk eftersom det var på Östermalm?

  2. svennen on 5 augusti, 2015 at 09:40

    Man ska inte glömma bort att sd:s framgångar i första hand beror på förlusten av ideologi här i sverige. Sossarna har i stort sett anammat nyliberalismen helt efter m + c-politiken och vänsterpartiet är precis som vanligt vilse i pannkakan. Små reformförslag som att verka för att dämpa vinster i välfärden har fått ersätta kravet på införande av socialism. Det fungerar inte, folk ser och förstår varför ferrari blir en allt vanligare bil på stockholms gator, bara i sverige såldes det ungefär 150 bilar av tesla, varje bil kostar strax över en miljon. Av dessa extrema inkomster så märker folk på landet ingenting, allt blir dyrare och demokratin försämras. När sedan städer och byar fylls av utländska tiggare och när landet, som man berättade idag på nyheterna, att sverige tar emot flest ensamkommande flyktingbarn i världen, ja då undrar folk. Varför ska vi låtsas vara duktiga inför vår omvärld? Det är det som orsakar massvandringen till sverigedemokraterna, inget annat.

  3. el Persson on 5 augusti, 2015 at 15:17

    ”Världens längsta konstutställning”. Det är ett SL stolt över konstsatsningen i tunnelbanan som formulerade en slogan som den. Idag är dock inte konsten viktigare än att den utan vidare döljs om SL anser att det är lönsammare att ha en reklamtavla framför den. I många år var dock partireklam förbjuden på SLs reklamplatser.
    ”det finns ett politiskt beslut om att vi ska tillåta politisk reklam i våra trafikmiljöer” säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson. Det är också i det politiska beslutet ramarna för den politiska reklamen tas upp. Någon som trodde att politikerna skulle stå upp för oss resenärer?

    ”SL har aldrig behövt sätta stopp för något politiskt budskap, enligt Jesper Pettersson. För att de ska göra det ska budskapet vara STÖTANDE°, sedlighetssårande eller STÖRANDE° mot folkgrupp. Inte heller har de sett några omedelbara risker med att sätta upp Sverigedemokraternas nya reklam.” Karln är troligen totalt tondöv, eller rättare det ingår förmodligen i jobbet. Varför SLs ledning så uppenbart bryter mot de politiska direktiven är nästan oförklarligt. Enda möjliga förklaringen är att de, eller reklamfirman, Clear Channel, anser att budskapet inte är ”STÖTANDE, sedlighetssårande eller STÖRANDE”, vilket ju stämmer om de jobbar för SD. En majoritet av oss stockholmare, ja av oss svenskar, blir j…..t förbannade över detta svineri i vår kollektivtrafik, det vill säga STÖTTA och STÖRDA. Men är en tillräckligt tondöv, eller jobbar för SD så fattar en inte det.

    ° Min markering av nyckelbegrepp.

    • Jinge on 5 augusti, 2015 at 16:20

      Ja det är för jävla bedrövligt. Ett stötande budskap är per definition alla budskap från SD. SL ska inte tillåtas att svina ner i Tunnelbanan, tycker jag..

  4. lingon on 5 augusti, 2015 at 21:37

    Tja, hur är det? Landstinget är huvudman för SL, och styrs av den så kallade alliansen som är kompisar med essdee. Kan det finns något samband?! Alliansen har ju som ideologi att låta det som vi står för gemensamt vis skattsedeln säljas ut, sänka skatterna och sedan finansiera det genom våra avgifter (skatterna alltså som är omgjorda till avgifter för att inte vara skatt) samt sälja sig själva till de kommersiella intressena. Eftersom nu essdee tyx ha gått om slantar kan de, helt i alliansens anda, hålla på på detta viset, med alliansen öppna, eller föralldel dolda, hjälp. Så, öppna era hjärtan, sa rajraj, fast vad han kanske menade måste nog ha varit för ett annat parti…

    • Jinge on 6 augusti, 2015 at 03:14

      Tyvärr så tror jag att sd kommer bli landets största parti i valet 2018. Löfven är en svag partiledare och förmår knappt samla medlemmarna i partiet, så det kommer bli tufft…

  5. Bertil on 11 augusti, 2015 at 11:23

    Skånetrafiken har fått en förfrågan om reklamplats på deras bussar från SD, och gissa vad svaret blev.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close