(M) vill ha trängselskatt för tågen…

21 september, 2017
By

Ibland så undrar jag stilla hur det kommer sig att det moderata samlingspartiet tycks ha rötmånad året runt, och när man väcks av ett veritabelt störtregn så kan det vara svårt att samla tankarna. Men det anmärkningsvärda är inte nattens ös-
regn, det märkligaste är nivån på moderaternas tänkande, eller är det ett arv efter Kinberg Batra?

TrängselskattDi: ”Di rapporterade på tisdagen om det interna missnöjet i Moderaterna och kravet från flera tunga partiföreträdare att släppa motståndet mot en ny höghastighetsjärn-
väg. Men partistyrelsens intresse för snabbtågsprojektet tycks minst sagt svalt. I en proposition inför höstens arbetsstämma varnar man för ”gökungar” i infrastruktur-
budgeten. ”Byggandet av nya stambanor för höghastighetståg är ett exempel på ett mycket olönsamt infrastrukturprojekt som riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar”, står det.

Den moderata partistyrelsen skriver istället att det är viktigt att använda befintliga spår effektivare. Och det vill man göra genom att ändra banavgifterna som tågbolagen betalar, så att det blir dyrare att åka tåg i rusningstid. ”Banavgifterna bör differentieras utifrån tid och efterfrågan, likt trängselavgifterna för väg i Stockholm och Göteborg”, skriver M-partistyrelsen.”

Jag har läst tidningen Dagens Industris artikel tidigare, där moderaterna talar om att införa en trängselskatt på järnvägen. Det är en så märklig tanke att jag omedelbart kopplade ihop den med påståendet om att ”Stockholmare är smartare än lantisar”, sedan slog det mig som en blixt från klar himmel – Kinberg Batra borde givetvis ges landshövdingsposten i Göteborgs och Bohus län, det vore väl en bra plats för henne som inte är lika smart som en Stockholmare?

Det är mer än troligt att Ulf Kristersson blir nästa moderatledare, han är ju från Lund, Torshälla och Eskilstuna vilket enligt AKB borgar för att han inte är smartare än henne i alla fall. Moderatväljarna bryr sig knappast, och själv struntar jag högaktningsfullt i vem moderaterna utser som sin nästa partiledare. Men visst är det lite kul att partiet vill beskatta allt som rör sig, till och med tågen?


i


Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

12 Responses to (M) vill ha trängselskatt för tågen…

  1. Tarmo Lindholm on 21 september, 2017 at 09:23

    Trängselskatt för Tågen….!? Avancerad Miljötänk.. 🙂 🙂 Samtidigt vill Moderaterna höja hastigheten från 110 till 130 på Motorväg, kanske för att man skall komma fram fortare i rusningstrafik.. 🙂 🙂

    • Jinge on 21 september, 2017 at 12:28

      Köra 130 i rusningstrafik ?? Vikka nötter !!

    • el Persson on 21 september, 2017 at 17:14

      130 på motorväg? I rusningstrafik? Bor nära Hjulstakorset där E18 numera svischar förbi som motorväg. För att travestera Sjolochov så gäller tidvis ”Stilla flyter biltrafiken”.

      Där finns ljustavlor som informerar om rekommenderad(?) hastighet, kanske för att trafiken ska flyta bättre, vad vet jag. I så kallad rusningstrafik visar tavlorna 30 km/h. Förmodligen är de dresserade att inte visa lägre hastigheter än så, det ÄR ju lägsta tillåtna hastighet på motorväg. Bilisterna är förståndigare än så. De kryper sakta framåt, när de inte står still; tror tyskarna kallar det ”stau”.
      Hela kön bryter alltså medvetet mot trafiklagen genom att stanna eller krypa fram på motorväg; å andra sidan följer de ”generalklausulen” att varje trafikant är skyldig att agera så att olyckor förhindras, om det momentet nu finns kvar. Med cykeln skulle jag ta mig fram mycket snabbare än bilarna mellan Kista och Jakobsberg i eftermiddagsköandet, förlåt rusningen, på E18.

      Minns informationsmöten innan bygget av den nya sträckningen förbi södra Järva. Ni skulle minnsann köandet på grund av trafikljusen vid Hjulstakorset bli historia. Så rätt de fick! Inte behövdes det några ljus för att ordna köerna.

  2. Jinge on 21 september, 2017 at 12:32

    Du låter lätt skeptisk…

  3. Willy on 21 september, 2017 at 15:32

    Va? 😀

  4. Marcus R on 21 september, 2017 at 20:14

    Ett tag pratades det om att ha ett snabbtåg mellan Oslo – Göteborg – Malmö – Köpenhamn för att skapa en riktig stor-region i väst. Typ Oslo – Malmö totalt strax under 3 timmar. Det hade jag velat se; det hade satt fart på arbetsmarknaden och ekonomin rejält på västkusten.

    En annan sak jag hade velat se är att priset över Öresundsbron var rejält sänkt (jag tycker ju att all lokaltrafik ska vara skattefinansierad till 100% egentligen); 110kr för en enkelbiljett är rätt mycket.

    Sen borde där ju vara mindre kontroller också men eftersom det inte drabbar Stockholmspolitiker så förstår de inte hur dåligt hela den biten har varit för oss i södra Sverige.

    • Jinge on 21 september, 2017 at 20:34

      Mindre kontroller ?? Varför då? Ska det vara LÄTT att smuggla in narkotika o vapen ??

      • Marcus R on 21 september, 2017 at 20:39

        Kontrollerna över Öresundsbron stoppar inget sådant ändå. De slänger en snabb blick på ditt ID-kort sedan är det klart. Tar mindre än en minut om man är 4st i en bil. Däremot så tar det ju en stund när ett helt tåg ska kollas.

        Det enda det är till för är att de inte vill att man ska komma in illegalt i landet.

        • Jinge on 21 september, 2017 at 20:55

          Så långt allt gott och väl. Illegala besökare är det sista vi behöver, inklusive knarksmugglare. Jag vet inte, men jag anar på goda grunder att man alltför lättvindigt kan flytta sig mellan länderna…

          • Marcus R on 21 september, 2017 at 21:11

            Kanske det, men här nere har det ju kostat folk jobb pga den extra pendlingstiden… det är inte så bra det heller.

          • el Persson on 22 september, 2017 at 00:05

            Dessa kontroller vid Sundet är ungefär som att vi i Sthlm skulle ha kontroller för att resa över Mälarsnittet, med ID-kontroller vid Slussen, på Södra station och Essingeleden, allt för att förvissa sig om att inget olämpligt folk kommer söderifrån till Sthlm city. Jag håller med Marcus R at 20:14. Dessa kontroller löser inte några verkliga problem, det handlar bara om att VI vill inte ha ER här. Smuggelgods fortsätter att flöda som förr.

            Problemen med att fattiga eller desperata människor försöker hitta vägar till ett bättre liv löses inte med gränsbommar. Jag undrar vad vi skulle säga om Danmark införde motsvarande spärrar om det landade en miljon båtflyktingar från Ryssland längs våra kuster om Putinregmen slutar i katastrof och inbördeskrig.

            EU har faktiskt en verklig utmaning här, och inte bara här. EU borde kunna använda sitt inflytande i andra länder, som att sätta tummen i ögat på Mohammed av Marocko, eller ge hopp om en framtid åt människor i sina hemländer, i exempelvis Afrika, genom att ge dessa länder förmånliga handelsavtal med EU, avtal som inte enbart är förmånliga för EU och korrupt nomenklatura i länderna.

            Som ett litet tillägg om hur jag känner det:
            Ibland får jag frågan om att sätta betyg på partiledarna. På en skala mellan ett och tio har alltid Jimmie Å. ståtat med en nolla, inte för att han är en nolla, utan för att den vedervärdige från Sölvesborg är en levande relikt från anno dazumal. Sedan Löfvén & Co avskaffade passfriheten i Norden får även den huvudmannen en nolla av mig, även om han förtjänat min avsky av helt andra skäl än sverigenazisten. Fy bubblan!

  5. Tomas on 22 september, 2017 at 12:59

    Strålande idé att råna kollektivtrafiken på pengar, den har ju störst trafik i rusningen. Lika strålande som M/SL ”snabbtåg” som låser upp pendelns utveckling. Snabbtåg i lilla Sverige är bara politisk snuttefilt när man vill vara som stora och befolkningsrika länder i Europa och Asien, minderhetskomplex helt enkelt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close