Jag vandrar inte i Jonas Sjöstedts skor…

26 september, 2014
By

Som alla här vet så röstar jag själv på Vänsterpartiet, dessutom så har jag alltid gjort det sedan första gången jag fick rösta någon gång på sextiotalet. Jag är socialist, så därför finns det inga fler alternativ än V, och det alternativet har alltid räckt till för mig, fram tills nu.

Jonas SjöstedtDN: ”Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt kommer inte att nöja sig med en utredning om vinster i välfärden. Samtidigt har han mildrat tonen något. ”Det handlar om att få substantiella förändringar till stånd”, säger Jonas Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt har en nyckelroll för Stefan Löfvens kommande regering trots att V lämnas utanför. För att få i genom sin budget senare i höst måste Socialdemokraterna och Miljöpartiet komma överens med Vänsterpartiet.”

När partiet återigen blev överkört av social-demokraterna, för vilken gång i ordningen vet jag inte, så tänkte jag när jag hörde Jonas kommentar om att ”– Nu går vi i opposition”, att det var bra eftersom frågan om vinster i välfärden är en fråga som är betydligt större än partiet och partiledaren. Uttrycker man sig på det sättet som Jonas gjorde när han blev avspisad av Löfven så måste man göra motstånd, att gå i opposition i det läget är det enda möjliga.

När han nu säger till DN att ”Det handlar om att få substantiella förändringar till stånd” så är vi återigen tillbaka på ruta ett. Vi har gått den här vägen massor av gånger, och alltid då det har varit en socialdemokratisk regering. Det blir inget av Vänsterpartiets opposition, och det går aldrig att påverka socialdemokratin då det verkligen behövs. Det är andra intressen som styr socialdemo-kraterna och varenda vänsterväljare kan upprepa fråga efter fråga där partiet slutligen har fått vika sig.

Vänsterpartister skämtar ofta om att Göran Persson sade sig vara en ”Social Demokrat”, för vi alla vet hur totalt omöjligt det är att samverka med det partiet som alltid har näringslivets bästa framför sina ögon. Och för mig personligen så blir det knepigt, jag tycker att Jonas är duktig och att han är en bra partiledare, men kan jag vika mig i frågan om pensionsförsämringarna, RUT och ROT och vinster i välfärden? Nej det kan jag inte. Inte nu, inte i morgon, aldrig någonsin.

Nu är jag själv till åren kommen, som det heter. Efter två hjärtinfarkter och en bypassoperation där man gjorde fyra förbikopplingar så är det faktiskt långt ifrån säkert att jag kommer kunna rösta i valet 2018. Men om jag skulle kunna det så skulle jag inte rösta på Vänsterpartiet. För min egen del sätter jag nog hoppet till Gudrun i Fi, jag tror inte att hon hade vikt ner sig inför Stefan Löfven, för Gudrun är förhoppningsvis inte till salu // Den övre bilden är från Jonas egen hemsida.


i Andra om: , , , , , , , , , Dn12345 Annarkia

Tags: , , , , , , , ,

16 Responses to Jag vandrar inte i Jonas Sjöstedts skor…

  1. Peter on 26 september, 2014 at 17:00

    Som jag ser det så kommer man att administrera en allianspolitik med subtila förändringar. Som vanligt blir det marginaliserande grupper som får betala. Risken är då också att vi har ett SD som är dubbelt så stort till valet 2018.

  2. Gösta Berling on 26 september, 2014 at 17:37

    Det är ingen nyhet att ett mindre parti brukar få ge sig gentemot ett större. Och vad kan Jonas göra ? När hans eget förslag inte vinner gehör. Han måste väl rimligen se en kompromiss som mindre dåligt än status quo som är rent uselt.

    FI är inget realistiskt alternativ. De har goda tankar men ingen finansiering.

    • Jinge on 26 september, 2014 at 17:49

      Men han var inte till salu… Han skulle gå i opposition..

      • KalleB on 26 september, 2014 at 18:52

        Egentligen tycker jag att V kunde gå i opposition på ”riktigt” och faktiskt fälla regeringen om dom inte ger efter väsentligt.

        Nyval torde skrämma S/Alliansen mer. Kanske även SD.

        Man får chansa lite.. 😉

        eller politik borde ha en ryggrad och inte bara retorik och spinndoktorer..

  3. Bengt B on 26 september, 2014 at 20:27

    En röd jolle efter en inte alls lika röd båt. Alltid. Själv har jag politiska minnen sedan slutet på 60-talet. Att faktiskt fälla S/MP-regeringen (om det kniper) skulle, det är jag säker på, vara en rejäl investering för framtiden för partiet. Först efter en sådan ordentlig läxa skulle S ta V på allvar i fortsättningen.

    • Jinge on 26 september, 2014 at 20:36

      Ja definitivt. Jag är personligen skittrött på att partiet alltid väljer att kröka ryggen inför S. Så är det nog för en majoritet av medlemmarna, enda sättet att sova lugnt på natten är i det här läget i alla fall tvinga fram NÅGOT av den egna politiken. Nu har man satt upp ”Inte till salu” som slogan, då får man fan-i-mig stå för det oxo.

  4. Gösta Berling on 26 september, 2014 at 22:00

    Ska man fälla en S-regering måste det i så fall vara till förmån för ett bättre förslag. Och det är inte troligt att ett sådant kommer från Alliansen.

    Hur vore det med lite självkritik i stället för orealistiska paroller ? Jag röstade på Vänsterpartiet och för mig är Nej till vinster i välfärden något väldigt viktigt. Men efter valresultatet måste jag vara mycket självkritisk. Inte så att jag ångrar min röst, tvärtom. Men jag ställer mig VERKLIGEN frågan hur det kan komma sig att inte rödgröna blocket ökade kraftigt. Efter åtta år med alliansen finns det fortfarande en hel del vanliga människor som faktiskt tycker att reinfeldtregimen var bra och lyckosam och att de rödgröna kommer att leda landet in i fördärvet. Hur in all världen kan det vara möjligt ? Kan det vara så att vi har fel och att det är bra med högerpolitik ? Jag tror ju inte det, förstås. Men frågan måste ställas.

    Ett regionalt svar har jag, och det är att i Norrlands glesbygd fungerar både FI och MP som sänken för rödgröna blocket. Det finns knappast någon ur arbetareklassen som röstar på dem eftersom de upplevs som glesbygdshatare och -föraktare. Jag vet av åtskilliga f d socialdemokrater som röstade på SD enbart som protest mot sitt eget partis MP-kramande. (Att inte dessa då övervägde en röst på V är också värt ett självkritiskt granskande.) Å andra sidan har ju de storstadscentrerade partierna råd att släppa norrländska glesbygden, vi är ju så få som bor där och vi blir färre och färre.

    • Jinge on 26 september, 2014 at 22:37

      ”Hur vore det med lite självkritik i stället för orealistiska paroller ? Jag röstade på Vänsterpartiet och för mig är Nej till vinster i välfärden något väldigt viktigt. Men efter valresultatet måste jag vara mycket självkritisk. Inte så att jag ångrar min röst, tvärtom. Men jag ställer mig VERKLIGEN frågan hur det kan komma sig att inte rödgröna blocket ökade kraftigt.”

      Precis mina tankar, möjligen med den lilla skillnaden att jag tror mig förstå att många inte riktigt begriper vad politik är, och vad Alliansen har gjort med denna ´politik´. Ett resultat blir att många missuppfattar begreppet och tror att det egentligen handlar om att fylla sina egna plånböcker och att strunta i dem som sedan tidigare har väldigt tunna sådana. Säger man sedan att folk måste öppna sina hjärtan så måste vi inse att det är ett mycket väl uttänkt uttalande som vill styra folk till att tänka samma sak, ett sätt att överföra sin egen elitistiska syn till andra.

      • Gösta Berling on 26 september, 2014 at 22:49

        Ja. Samt att en del inte inser att det finns en koppling mellan politiska beslut och hur samhället utvecklas. Politik är för dem bara ”en massa gubbar som skäller på varandra”.

    • Jinge on 26 september, 2014 at 22:44

      Du bor väl vare sig i Norrland eller i glesbygd? Jämfört med Fjollträsk kanske, men Stockholmstrakten är alldeles för tätbefolkad..

      • Gösta Berling on 26 september, 2014 at 22:53

        Jodå. Förutom studieåren i Uppsala har jag hela mitt liv bott i norrländsk glesbygd och gör så fortfarande. Lita inte på IP-adresser, de stämmer aldrig för mig. Men jag är sökbar.

        • Jinge on 26 september, 2014 at 22:59

          Har du flyttat? Nej du bor kvar, det fattas ca 100 mil upp till Kiruna, långt därifrån. Kollade, drygt 30 mil från Stockholm fågelvägen.

          • Gösta Berling on 26 september, 2014 at 23:59

            Nej, dina uppgifter stämmer inte, du får lägga på ett antal mil. Fortfarande långt från Kiruna, men absolut norrländsk glesbygd med befolkningsminskning varje år sedan 50-talet.

            Men det här är off topic, jag kommenterar vidare på annat sätt.

    • Jinge on 27 september, 2014 at 06:36

      ”Ett regionalt svar har jag, och det är att i Norrlands glesbygd fungerar både FI och MP som sänken för rödgröna blocket. Det finns knappast någon ur arbetareklassen som röstar på dem eftersom de upplevs som glesbygdshatare och -föraktare. Jag vet av åtskilliga f d socialdemokrater som röstade på SD enbart som protest mot sitt eget partis MP-kramande. (Att inte dessa då övervägde en röst på V är också värt ett självkritiskt granskande.) Å andra sidan har ju de storstadscentrerade partierna råd att släppa norrländska glesbygden, vi är ju så få som bor där och vi blir färre och färre.”

      Jag tror inte att något parti kan släppa den relativa glesbygd du talar om. Att däremot rikspolitiken koncentreras till Stockholm är en sak, det är lätt att förstå utifrån det faktum att de stora mediehusen plus Riksdagen och departementen finns där. Det plus att en stor del av rikets innevånare bor i relativt folktäta regioner. Själv bor jag i en kommun som växer så det knakar befolkningsmässigt, vi är just nu omkring 82 000 människor här. Landets 24:e största kommun befolkningsmässigt. I regionen bor det 2,2 miljoner innevånare och vi blir många fler varje dag.

      Om folk i relativ glesbygd röstar på SD så handlar det väl på ett sätt om – proteströster? Ett svar som på svenska skulle lyda skiter de i oss så skiter vi i dem?

      Vad har du själv för tankar kring det faktum att SD får många röster i din relativa glesbygd?

      • Gösta Berling on 27 september, 2014 at 09:38

        Ja, det finns visserligen rasistiska undertoner också, men de flesta här som röstar på SD är inte rasister i vanlig mening. Det är mycket protest i det hela. De upplever, ibland överdrivet men ibland också med viss rätt, att de gamla partierna inte lyssnar på dem eller bryr sig om deras problem utan har fallit för Stockholmsnormen … Men Sverigedemokraterna lyssnar …

        Vad MP och FI beträffar är dessa det närmaste man kan komma hatobjekt här … Och det finns inga socialdemokrater som kan begripa att deras parti vill gå i koalition med ett parti som de upplever vill fullständigt rasera deras tillvaro …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close