Ett min-problem i Skärgården?

10 mars, 2017
By

De senaste dagarna har jag med stigande förvåning kunnat konstatera att en apterad mina slitit sig loss från sina förtöjningar i de södra delarna av skärgården. Medieuppgifterna är tämligen otydliga när det gäller frågan om – varifrån minan egentligen kommer, i värsta fall så vet inte försvarsmakten det..

MinaMånga av dem som färdas i Stockholms skärgård vet att det finns utlagda minlinjer, minor som i händelse av krig kan aktiveras till förfång för en tänkbar ockupationsmakt. De sjöfarande vet det och i normalfallet så är det förbjudet att ankra i områden där den sortens stridsmedel finns. Att då en mycket gammal mina kommit på drift är ett alvarligt tecken, frågan är vad som hade hänt om en modern plastbåt hade kolliderat med minan i hög fart. Den frågan har man inte berört i de media som rapporterat om händelsen. Det enda som är bekant idag är att minan var laddad med skarpa spräng-
ämnen, samt att det fanns en risk för att den skulle utlösas.

Det har förekommit lite olika uppgifter om minans ålder i media, jag har för mig att jag läst att den skulle ha varit utlagd före andra världskriget, eller om det var i samband med kriget. När eller varifrån den kommer ifrån ökar givetvis osäkerheten hos dem som brukar färdas i skärgården, och vad hade hänt om den blev påkörd av en plastbåt i hög fart, och vad hade hänt om ett vanligt stålfartyg hade kolliderat med minan? Personligen så tycker jag att det är utomordentligt svagt av Försvarsmakten att inte gå ut och lägga korten på bordet. Vilka konsekvenser hade en kollision med en snabb platsbåt fört med sig? Hade det kunnat utlösa minan? Och vad hade kunnat hända om ett passagerarfartyg som en Vaxholmsbåt hade kört på den.

Och sist men inte minst, hur många minor av den typen finns det som är förankrade i olika minlinjer? Känner Försvarsmakten ens till deras existens idag och var de är placerade? Dessa frågor borde rimligen media ha ställt till Försvarsmakten, men var har svaren tagit vägen? Och varför har inte Försvarsmakten själva gått ut och redogjort för fakta, att media inte självmant frågar om saken är skrämmande, men hur är det ställt med risken för att kollidera med en drivande mina i sommar? Behöver verkligen bloggar ta upp frågan med Försvarsmakten?


Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 Responses to Ett min-problem i Skärgården?

  1. robot on 10 mars, 2017 at 07:09

    Proxyservers undanbedes här.. / Jinge

  2. Jinge on 10 mars, 2017 at 08:11

    Är det detonationer under vattnet så flyter det upp tiotusentals fiskar, den mina som sprängdes genererade oxo fiskdöd i stor omfattning. Mja, det känns iaf tämligen obehagligt. Jag skulle inte vilja färdas fram på en vattenskoter eller i en plastbåt och köra på en mina..

    • el Persson on 10 mars, 2017 at 16:14

      Efter kriget låg det mycket minor och flöt omkring runt Sverige. När någon upptäcktes larmades flottan, som gick ut och sköt på minan tills den small. Mesta fisken som flöt upp var dock inte död utan bara bedövad. Då hävade örlogsfartygen upp en rejäl fångst, som användes både i mässen på båten och på örlogsbasen. Stammad personal med familj kunde dessutom få med sig någon låda hem. Det var mest strömming och torsk som torskade på det sättet utanför Karlskrona, smakade inte illa.
      Egentligen blir det dynamitfiske i kubik. Den sortens fiske är totalförbjudet för privatpersoner.
      Idag är minproblemet i Östersjön snarast ett miniproblem. Det innebär inte att en ska försöka djävlas med dem!

  3. Gert on 10 mars, 2017 at 11:26

    Plastbåt? Det är väl lika illa att kollidera en mina med ett skrov av trä eller metall? 🙂

    • Jinge on 10 mars, 2017 at 14:50

      Antagligen..

  4. Anders G on 10 mars, 2017 at 13:11

    Fy fan vad läskigt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close