Pagrotsky, en tänkare till Löfvens regering?

19 maj, 2015
By

Leif Pagrotsky är en socialdemokrat som man alltid ska lyssna en gång extra på, det vet alla som följt socialdemokraterna genom åren. Nu slänger han ut ett förslag på DN Debatt som i princip talar för nolltaxa inom kollektivtrafiken. Nolltaxa i alla fall för dem som faktiskt reser kollektivt.

Leif Pagrotskys kollektivtrafik Leif Pagrotsky i DN: ”Kollektivtrafik är lika självklart nödvändig för en storstad som hiss är i höghus. Jag har aldrig sett särskilda avgifter med spärrar, vakter och kontrollanter för hissar utan deras kostnader tas ut smidigt på hyran för alla i huset, även av de i bottenvåningen eller de som använder trappan. Den som före-slår något annat skulle bli utskrattad. Så borde det vara också i Stockholm…

…Det är dyrt att ta betalt. 100 tunnelbanestationer skall vara bemannade från klockan 5 på morgonen till klockan 1 på natten, de flesta stationer med flera personer, 20 timmar per dag, sju dagar i veckan alla årets veckor. Därtill kommer 53 pendeltågsstationer. Varje automatspärr kostar 250 000 kr. De flesta betalar sina resor i kiosker och butiker, det kostar ett par hundra miljoner av biljettintäkterna i ersättning.”

Leif PagrotskyRimligtvis så måste man fråga sig om resultatet av en reform som den han föreslår skulle förbilliga resandet för Stockholms läns kollektivresenärer, eller för Göteborgs och andra städers. Samtidigt som jag i huvudet sätter upp en massa ”men..” inför hans resonemang så kan jag inte blunda för att idéerna som sådana är intressanta. Men det skulle givetvis inte göra resandet billigare för resenärerna, det skulle bara ändra pengaströmmens riktning från den enskilda resenären till arbetsgivare och fastighets-ägare. Jag tvivlar på att antalet byråkrater inom olika institutioner verkligen skulle minska.

Pagrotsky räknar också upp ett antal punkter i sitt resonemang, punkter som också innebär en viss skattehöjning samtidigt som de skulle minska de administrativa kostnader som drabbar kollektivtrafik-resenärerna via avgifter och skatter redan idag. Själv så är jag övertygad om att hans förslag kommer kritiseras av många aktörer i länet, men jag tror inte någon kan förneka att det samtidigt är ett inno-vativt sätt att se på en fråga som stötts och blötts i massor av år. ”Paggan”, som han kallades när han var minister i Göran Perssons regering, har alltid varit en fritänkare, något som Löfven kanske skulle tänka på att utnyttja för att komma tillrätta med sossarnas sjunkande opinionssiffror



i Andra om: , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , ,

5 Responses to Pagrotsky, en tänkare till Löfvens regering?

  1. Gert on 19 maj, 2015 at 09:27

    Jag tror mig minnas att Pagrotsky efter sossarnas valförlust 2010 fick i uppdrag av partistyrelsen att ta utreda ett socialdemokratiskt åtgärdsprogram för framtida full sysselsättning. Detta program skulle sen bli spjutspetsen för sossarnas i nästa val.

    Tyvärr så föll inte Pagrotskys utredning i smaken för sosseledningen. Det gick inte att godkänna nya låglönejobb och avregleringar av arbetsmarknaden för att skapa jobb. Det var politiskt inkorrekt helt enkelt… Bättre då att köra bidragslinjen och låta folk vara sysslolösa, än att tillåta dem jobba för löner under kollektivavtal.

    Pagrotskys utredning måtte hastigt ha gömts undan, för man hör aldrig talas om den numera.

    • Simsalablunder on 20 maj, 2015 at 18:24

      Var finns information om den utredningen där Paggan förespråkar låglönejobb och avreglering av arbetsmarknaden?
      Låter inte som något Paggan skulle ha kläckt ur sig utan mer som en nyliberal som sitter och skarvar i kommentarsfält.

  2. Jonas on 19 maj, 2015 at 15:49

    Vete 17 om det blir billigare. Tillgänglighet för alla innebär nog dessvärre dessutom att behovet av ordningsvakter ökar rejält…
    Annars tycker jag det är självklart att det ska vara biljettfritt, om det går att finansiera utan att standarden sänks.

    • Simsalablunder on 20 maj, 2015 at 18:30

      Varför skulle behovet av ordningsvakter öka rejält? Och även om det gjorde det så är det ju en fråga om tillgängliga _reala_ resurser, dvs finns det människor tillgängliga att kunna arbeta som ordningsvakter. Svaret är givet att det finns tillgängliga _reala_ resurser, eftersom det råder massarbetslöshet som inte tenderar att minska utan istället att öka över tid.

  3. Thove on 21 maj, 2015 at 12:57

    Tycker att det är en intressant tanke! Någonting behöver göras åt den ökande kostnaden för att resa med Stockholms kollektivtrafik. Risken är att ett ökat användande av kollektivtrafiken driver bort de som väger mellan bil och buss, eftersom det ofta inte är kostnaden utan bekvämligheten som väger tyngst….
    Åker du med kollektivtrafiken? Jag har gjort en omröstning för att se hur många det är i dagsläget:

    http://Ingalänkarhär

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close