Okänt fel stoppade Citybanan…

11 november, 2017
By

Jag är en av dem som åkt Citybanan mellan Stockholm Södra och Tomteboda många gånger redan, det har fram till nu fungerat hyfsat även om det känns lite märkligt att åka i en tågtunnel som går mellan trettio och fyrtio meter under marken. Men jag kommer till Odenplan den vägen, något som jag uppskattar eftersom det är mina uppväxtkvarter…

mall

SVT: ”Pendeltågstrafiken på den nya Citybanan i Stockholm är avstängd sedan klockan 15. Stationerna City och Odenplan stängs av och pendeltågen går den gamla vägen via Karlberg och Centralen.

Enligt P4 Stockholm kommer trafiken på Citybanan komma igång vid fyratiden på onsdagsmorgonen, trots att signalfelet som orsakade stoppet inte är åtgärdat. MTR som ansvarar för den dagliga driften av Citybanan räknar med att det kommer att ta flera nätter att reparera.

– Man har hittat en provisorisk lösning som gör att vi kan köra trafiken, säger Jan Magnusson, pressinformatör på MTR, till radion.”

Att jag väljer att åka till Odenplan kan därför kan anses vara förklarat, Vasastan är ”min” stadsdel och nåde den som klagar. Men visst, jag blev näst intill chockad av det faktum att man tvingades stänga av trafiken på grund av ett fel som man ännu inte berättat något om. Att man talar om ”signalfel” gör inte att resenärerna i allmänhet begriper vad det är för slags fel eftersom mitt och många andras intryck är att termen används som en ”slaskförklaring”, en term som får duga eftersom de resande ändå inte förstår.CitybananJag själv, och många med mig, oroas säkerligen av det faktum att man använder ett slaskbegrepp när man egentligen inte kan eller vill berätta vad det var för slags fel som hindrade trafiken på Citybanan. Att vi resenärer kanske inte förstår vad man talar om räcker inte enligt mig för att man ska låta bli att berätta vad det handlade om. Vi resenärer ser skyltarna som vi åker förbi, de skyltar som visar närmaste nödutgång, och samtliga hoppas innerligt att vi ska slippa att använda en sådan, men när man använder en slaskterm som ”signalfel” så är jag övertygad om att man skapar betydligt fler frågetecken än man önskar


i


Tags: , , , , , , , , , ,

5 Responses to Okänt fel stoppade Citybanan…

  1. Peder on 15 november, 2017 at 07:59

    Jaså, tycker du också att det är otäckt med underjordisk tågtrafik? Jag har inbillat mig att det bara är jag som blir lite ängslig när tåg kör fort i smala tunnlar. Jag kan inte låta bli att tänka på vad som händer om det spårar ur. 🙂

    • Jinge on 15 november, 2017 at 08:29

      Det har jag oxo klurat på, även om alla inser hur det skulle kunna sluta..

  2. Bertil on 15 november, 2017 at 14:34

    Jag håller med om att säga signalfel är förvillande, men det är ett samlingsbegrepp för de fel som kan uppstå. Att en signal visar rött kan bero på bl.a. trasig glödlampa, trasig växel, urspårat tåg, trasigt ställverk eller fel i spårledningssystemet.

    Alla vet ju att en trasig växel, ett urspårat tåg eller ett trasigt ställverk gör att det är svårt eller omöjligt att låta trafiken köra , men jag tror inte att folk vet vad spårledningsfel är.

    Jag vet att Trafikverket håller reda på var tågen befinner sig tack vare att den ena rälen är jordad och den andra har en svag ström (c:a 5V) och att det kortsluts när ett tåg passerar. På så vis vet man var ett tåg befinner sig på en viss sträcka (spårledningssträcka). Vad jag däremot inte hade kläm på var att en spårledningssträdcka är upp till 2,5 km och att man skiljer dem åt genom att den spänningssatta rälen har antingen +5V eller -5V och att det ligger en isolering mellan dem. Ett spårledningsfel uppstår när rälen är så pass sliten så att isoleringen kortsluts.

    Det som verkligen är ett signalfel är väl när en glödlampa i signalen går sönder. När en lampa går sönder så ska signalen visa rött och om den röda går sönder kallas det för svart signal, i båda fallen ska tåget stoppas och föraren kan efter kontakt med trafikledningen få passera signalen med låg hastighet.

    • Jinge on 15 november, 2017 at 15:20

      Intressant, du tycks ha kört tåg, eller i vart fall jobbat i branschen..

      • Bertil on 15 november, 2017 at 15:46

        Pappa var lokförare själv jag har jobbat på SL som bussförare och varit på deras trafikledningscentral på studiebesök, har även sällskapat med en tunnelbaneförare. Det jag inte visste/kom ihåg gogglade jag fram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *





Bilderblogg.se använder cookies i syfte att följa upp och förbättra webbplatsens utformning och innehåll. (Gällande EU-lag) mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close